Nieuws

Nu officieel: Honda CB1000 Hornet én SP-versie

Afgelopen jaar presenteerde Honda de nieuwe Hornet 1000 al, waarna het vervolgens stil werd. De nieuwe naked werd daarop doorgeschoven naar modeljaar 2025, samen met een SP-versie met andere veercomponenten. Van beide, respectievelijk 152 en 157 pk sterk, zijn alle gegevens zijn nu bekend.

Eigenlijk werd de CB1000 Hornet al aangekondigd en voor het eerst getoond in 2023, maar de definitieve verkoopstart volgt nu dus in 2025. Misschien een troost voor Hornet-fans die al lang wachten: er komt meteen ook een SP-versie, die zelfs iets meer vermogen heeft.

De nieuwe Honda CB1000 Hornet is gebaseerd op een combinatie van een nieuw stalen frame en de 999 cc viercilinder van de 2017 CBR1000RR Fireblade (SC77). Voor de Hornet heeft het blok een nieuwe, minder piekerige set-up gekregen en levert het 152 pk bij 11.000 tpm en 104 Nm bij 9.000 tpm. Wijzigingen aan de krachtbron zijn volgens Honda nieuwe nokkenassen, nieuwe zuigers en een nieuw injectiesysteem met vier gaskleppen, elk met een diameter van 44 millimeter (Fireblade SC77: 47 millimeter).

Honda combineert het nieuwe frame van de nieuwe Honda CB1000 Hornet met een aluminium Pro-Link swingarm en een Showa-schokdemper van Showa met 138 millimeter veerweg en verstelbare veervoorspanning. Voor zien we een niet-instelbare upside-down-voorvork van Showa met 41 millimeter vorkpoten en 118 millimeter veerweg. De balhoofdhoek bedraagt 65 graden en daarnaast heeft de nieuwe 1000 met 98 millimeter een verrassend korte naloop en met 1.455 millimeter ook al een heel compacte wielbasis. Andere interessante cijfers: 809 millimeter zithoogte, een opgegeven topsnelheid van 230 km/uur, en een rijklaargewicht van 211 kilo.

Naast de standaard uitvoering komt er meteen ook een SP-versie van de nieuwe CB1000 Hornet. 

Deze is niet alleen voorzien van ander veercomponenten, maar heeft ook wat meer vermogen.  Honda heeft aan dezelfde motorhardware en -software een uitlaatsysteem met klep toegevoegd, die vanaf 5.700 tpm opent en 3 Nm en 5 pk meer levert bij dezelfde toerentallen van 9.000 en 11.000 tpm. Ook is de SP standaard voorzien van een instelbare quickshifter met blipperfunctie.

Wat de vering betreft is de SP voorzien van een volledig instelbare TTX36 achterschokdemper van Öhlins en een eveneens volledig instelbare Showa-voorvork. De veerweg van de SP bedragen 118 millimeter voor en 139 millimeter achter. Ook de remmen wijken af, want waar de standaard CB1000 Hornet Nissin-stoppers heeft, draagt SP luxe Brembo Stylema-remklauwen. Wel is de SP met 212 kilo rijkaar een kilootje zwaarder. 

Beide 1000’s hebben drie rijmodi. ABS is uiteraard standaard aanwezig en ook tractiecontrole, maar beide systemen werken helaas niet hellingshoekafhankelijk. Wel is de tractiecontrole instelbaar. Alle instelling lees je af op een 5 inch TFT-display met connectiviteit in de vorm van Honda Roadsync met pijlnavigatie en stembesturing. 

De Honda CB 1000 Hornet zal in 2025 verkrijgbaar zijn in 3 kleuren: Grand Prix Red, Mat Iridium Gray Metallic en Pearl Glare White. De nieuwe Honda Hornet 1000 SP is enkel verkrijgbaar in Mat Ballistic Black Metallic met velgen in Desert Gold Metallic. De prijzen van de twee modellen zijn nog niet bekend, maar zullen waarschijnlijk in de range van de concurrentie liggen.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Triumph vernieuwt Speed Twin 900

Triumph vernieuwt Speed Twin 900

15 oktober, 2024

Triumph heeft haar Speed Twin 900 een flinke update gegeven voor 2025. Daarbij lag de nadruk op de vering en ...
Eerste indruk: Kawasaki Versys 1100

Eerste indruk: Kawasaki Versys 1100

15 oktober, 2024

Ongeveer dertien jaar geleden vormde Tenerife het decor voor de presentatie van de eerste ‘grote’ Versys, de 1000. ...

Overig nieuws