NSU Quick Luftwaffe: van oorlogsvoertuig tot museumstuk
Na de Tweede Wereldoorlog bracht een naar huis terugkerende Amerikaanse soldaat een NSU Quick van de Duitse Luftwaffe als aandenken mee naar huis in Amerika. Tegenwoordig is deze voor militair gebruik geprepareerde NSU in originele staat te bewonderen in het American Armory Museum in Fairchild.
Aan het begin van de oorlog kon NSU al bogen op een carrière met een steil verloop omhoog. In 1936 lanceerde het de opvolger van de Motosulm, wat met zijn lichte 1,25 pk sterke 63cc tweetakt aan het balhoofd in feite nog een fiets met hulpmotor was. Met de Quick had NSU een tweewieler in huis, die dichter in de buurt kwam van zijn grote voorbeelden en in korte tijd uitgroeide tot een motorfiets voor het volk. Belangrijk voor het succes – dat NSU dankzij de enorme aantallen op ooghoogte met de grootste motorproducent van die tijd (DKW) bracht – was de lage prijs. De 290 Reichsmark die voor de oorlog voor een Quick moest worden betaald, was voor veel mensen een behapbaar bedrag. Daarmee was de Quick de goedkoopste motorfiets van die tijd. Sinds 1938 was er geen rijbewijs nodig voor motorfietsen tot 200 cc en ook hoefde je er geen belasting over te betalen. Tel daar een verbruik van ruim 1 op 55 bij op en tel uit je winst. Dat haalde in de praktijk geen andere motorfiets.
Wat maakte de NSU Quick nog meer zo speciaal, en wat is het verhaal achter het exemplaar dat nu in Fairchild staat? Je leest het in de uitgebreide reportage in Het Motorrijwiel 192! Geen abonnee, maar wel elke twee maand een nieuwe editie op de deurmat ontvangen? Klik dan hier.