Norton Superlight SS met compressor
Het Britse Norton kondigde een jaar of twee terug een nieuwe exclusieve 650 cc supersport met compressor aan. Maar kort daarop volgde een faillissement. Inmiddels zijn er nieuwe patenttekeningen opgedoken, die er op wijzen dat de compressor er echt aan zit te komen.
Met de Norton Superlight presenteerden de Britten eind 2018 een nieuwe supersport rond een eveneens nieuw tweecilinderblok. De van de grote V4 afgeleide twin zou goed moeten zijn voor 105 pk vermogen en 75 Nm koppel. De productie was voorzien voor november 2019. Via Facebook werd vervolgens in 2019 door Norton een Superlight SS aangekondigd. Afwijkend van het basismodel was deze exclusieve SS voorzien van een carbon frame, swingarm en wielen, een titanium uitlaatsysteem én een 650-twin met compressor. Door dat laatste zou er maar liefst 170 pk topvermogen uit moeten komen. Het carbon frame had dezelfde afmetingen als het standaard frame, maar zou maar liefst 47% lichter zijn en het drooggewicht van de totale machine slechts 153 kilo.
De productie was beperkt tot 50 stuks en dat zelfde jaar was de Norton Superlight SS voor het eerst te zien op Motorcycle Live in het NEC te Birmingham. Norton nam destijds zelfs al bestellingen voor het exclusieve model aan, tegen aanbetaling van 10.000 Britse pond. De eerste machines zouden in het voorjaar van 2020 uitgeleverd worden, maar zonder homologatie en dus ook zonder goedkeuring voor straatgebruik. Totaalprijs omgerekend in euro’s: ongeveer 58.400 euro.
Maar niet veel later ging Norton op de fles en de Superlight en Superlight SS verdwenen uit beeld. Onder de nieuwe eigenaar, het Indiase TVS, begint Norton echter weer op te krabbelen en zijn de eerste nieuwe modellen inmiddels bevestigd. Tot dusverre kwam de Superlight niet in de plannen voor, maar uit recent opgedoken patenttekeningen blijkt dat er toch weer aan de compressor wordt gewerkt. Deze compressor bestaat uit een klein turbine-tandwiel, dat de lucht in de verbrandingsruimte drukt. Dit concept wordt met het stijgen van het toerental steeds sterker, wat een hoog topvermogen mogelijk maakt.
Ambitieus zijn ze bij TVS in ieder geval, en zijn ze vast plan om eerder aangekondigde Norton-modellen ook daadwerkelijk te gaan bouwen. Het zou niet meer dan gaaf zijn als ook deze Superlight dat lot ten deel valt.