Nieuwe V7-lijn van Moto Guzzi
Moto Guzzi pakt uit met een aangepakte V7-line up. De modellen rond Guzzi’s iconische typeaanduiding hebben een gemodificeerde Euro5+-V-twin, elektronische updates en en een nieuw jasje. Helemaal nieuw in het gezelschap is de V7 Sport, de meest geavanceerde V7 ooit volgens Guzzi.
Alle V7’s delen de luchtgekoelde, dwarsgeplaatste 850cc V-twin met cardanaandrijving, die nu voldoet aan de nieuwe Euro 5+-eisen en een aantal updates heeft gehad. Meest in het oog springend is de implementatie van ride-by-wire, waardoor onder andere meerdere rijmodi mogelijk zijn en cruise control nu tot de standaard uitrusting behoort. Het vermogen is met 4% toegenomen naar een dikke 67 pk bij 6.900 toeren, maar vooral de veel sterkere en soepelere koppelkromme moet merkbare voordelen opleveren. Het maximum koppel zelf stijgt naar 79 Nm bij een lage 4.400 toeren, waarbij 95% van het koppel al bij 3.500 toeren voorhanden is. Verdere verfijningen aan het motorblok zijn een grotere airbox, meer kleplift en een derde lambda-sonde in het uitlaatsysteem.
Aan het ride-by-wire zijn tractiecontrole en de rijmodi Road en Rain gekoppeld, terwijl de nieuwe V7 Sport met een – hoe kan het anders – Sport-modus nog een derde optie heeft. Bovendien is de V7 Sport het enige V7-model met een 6-assige IMU, waardoor zowel ABS als tractiecontrole hellingshoekgevoelig werken.
De bekende V-twin hangt in het al even bekende stalen dubbel wiegframe, dat ongewijzigd bleef. Dat geldt voor de V7 Stone en V7 Special, de beide andere modellen, ook voor wat betreft de vering 40mm-voorvork en stereo-achterschokdempers. Die dempers zitten ook op de Sport, maar deze is voor voorzien van een 41 mm upside-down-vork met instelbare veervoorspanning. Daarnaast is de sportiefste V7 voorzien van 1,8 kilo lichtere spaakwielen. Ook de remmerij op de Sport is een stuk sportiever met dubbele 320mm-schijven en radiaal gemonteerde Brembo-vierzuiger-remklauwen. De remmen op de beide andere modellen blijven ongewijzigd met een enkele 320mm-schijf en vierzuiger remklauw voor. Op alle modellen zit achter een 260mm-schijf met een tweezuiger klauw.
En uiteraard springt de nieuwe V7 Sport in het oog met zijn afwijkende jasje met andere zijpanelen, andere uitlaatsysteem, bar-end-spiegels, korter achterspatbord en veel andere details. Alle modellen hebben verder een nieuw led-koplamp met DRL-verlichting en nieuwe bedieningsknoppen voor het lcd-dashboard.
De nieuwe V7 Sport komt er in de kleuren ‘Verde Legnano’ en ‘Grigio Lario’, de V7 Stone in ‘Nero Ruvido’ en ‘Blu Profondo’ en de V7 Special in de al even lekker bekkende kleuren ‘Nero Smeraldo’ en ‘Bianco 1969’.