Nieuws

Nieuwe uitvoeringen Ducati Scrambler Icon Dark en Full Throttle

In de maalstroom van het al lekker loskomende motornieuws voor 2025 ook twee nieuwe uitvoeringen van de Ducati Scrambler Icon Dark en Full Throttle. Naast nieuwe kleuren zijn er ook wat updates.

De Scramblers van Ducati zijn alweer tien jaar oud. Wie had dat gedacht toen deze niet bepaald als typische Ducati’s ogende machines tijdens de retro-golf in 2014 werden gepresenteerd. Vooral de comeback van de al begraven luchtgekoelde 803cc Desmo-Due motor baarde opzien en die krachtbron heeft ondertussen zelfs de Euro 4, 5 en 5+-normen overleefd. Voor 2025 lanceert Ducati de Icon als basismodel en de Full Throttle als topmodel, beide met 73 pk vermogen en 65 Nm koppel.

De Ducati Scrambler Icon Dark belichaamt de essentie van de Scrambler-serie. Hij maakt korte metten met overbodige elementen en is vooral minimalistisch van design. Met zijn matzwarte lak en eenvoudige uiterlijk weerspiegelt de Icon Dark de onmiskenbare stijl van de Ducati Scrambler.

De opvallende druppelvormige tank, een centraal designkenmerk van de Scrambler-lijn, is volledig zwart gespoten en combineert goed met de andere materialen. Andere details zoals het voorspatbord en de luchtdeflectoren benadrukken het duidelijke design. Met een veerweg van 150 mm voor de 41 mm Kayaba upside-down-voorvork en een even lange veerweg voor de verstelbare Kayaba-achterschokdemper biedt de Icon Dark comfort op verschillende ondergronden. De bandenmaten van 110/80R18 voor en 180/55R17 achter moeten samen met de Pirelli MT60 RS-banden, zorgen voor een uitgebalanceerde rijdynamiek, zowel op de weg als op gravelwegen. Bochten-ABS behoort tot de standaarduitrusting, een quickshifter is optioneel.

De Ducati Scrambler Full Throttle is de sportiefste Scrambler en is geïnspireerd op flat track racing. Opvallend zijn de nummerplaten aan de zijkant, waarop het nummer 62 – het jaar waarin de eerste Ducati Scrambler werd gelanceerd – is weergegeven.

Naast zijn sportieve uiterlijk maakt de Ducati Scrambler Full Throttle indruk met zijn technische kenmerken. Het lagere stuur, een kort voorspatbord en de Termignoni-uitlaatdemper benadrukken het sportieve karakter. De zwarte en bronzen lak, geïnspireerd op de racewagens uit de jaren 1970, komt terug op de aluminium velgen. Net als bij de Icon Dark zijn de bandenmaat 110/80R18 voor en 180/55R17 achter en de veerwegen 150 mm voor en achter. De Full Throttle heeft standaard een quickshifter met blipper en bochten-ABS.

Gerelateerd nieuws

Duitse eRockit failliet

Duitse eRockit failliet

24 november, 2024

Na de problemen bij Energica en het elektrische merk van Erik Buell heeft het Duitse eRockit Systems GmbH, dat de ...
Bied mee op TT Man-memorabilia

Bied mee op TT Man-memorabilia

24 november, 2024

Met TT Originals lanceert de organisatie achter de TT op het eiland Man een gloednieuw online veilingplatform waar ...
Kawasaki hint op een nieuwe KLE500

Kawasaki hint op een nieuwe KLE500

23 november, 2024

We liepen er haast achteloos aan voorbij, maar op de EICMA teaserde Kawasaki een nieuwe invulling van haar vroegere ...

Overig nieuws