Nieuwe QJMotor SRT 600 op komst
Officieel is er nog niets – alhoewel de foto’s wel erg officieel ogen – maar het lijkt er sterk op dat QJMotor komend jaar mogelijk een lichte allroad in Europa op de markt brengt, de nieuwe SRT 600. Met een wel heel bekend ogende tank trouwens….
In China is ‘ie er al sinds maart dit jaar en wel zonder de gebruikelijke allroad-snavel én met een benzinetank, waarbij blijkbaar goed naar de Harley-Davidson Pan America is gekeken. Kort daarvoor, in februari, had de Chinese Qianjiang Group de naked bike SRK 550 en het sportmodel SRK 550 S al gepresenteerd – met dezelfde tweecilinder lijnmotor (554 cc). De nieuwe Benelli TRK 552 is ook technisch verwant.
De nieuwe QJMotor SRT 600 is dus niet langer een echte 600, zoals zijn voorganger, de SRT 600 met een viercilinder lijnmotor. De nieuwe SRT 600 is eigenlijk een 550cc, de QJ-twin met 270-graden-krukas, vloeistofkoeling, benzine-injectie, dubbele bovenliggende nokkenassen en in totaal 8 kleppen. Volgens QJMotor in China levert hij maximaal 61 pk (45 kW) bij 8.500 tpm en 55 Nm bij 5.500 tpm. Een versie met 48 pk zou mogelijk zijn voor de Europese A2-categorie, want die is al beschikbaar voor de neoklassieke naked SRV 550.
Met een lege 20,5 liter benzinetank weegt de nieuwe SRT 600 volgens de specificaties van de fabrikant een relatief slanke 198 kilo, met volle tank zou he gewicht rond de 220 kilo liggen. De tweezijdige achterbrug is gemaakt van aluminium, terwijl het hoofdframe van staal is. Zowel de achterschokdemper als de upside-down telescoopvork, geleverd door Marzocchi, bieden niet nader gespecificeerde instelmogelijkheden. Er is nog geen informatie beschikbaar over de veerwegen. Andere belangrijke gegevens die al wel bekend zijn, zijn de bescheiden zithoogte van 815 millimeter en de wielbasis van 1.480 millimeter.
De standaardversie van de SRT 600 rolt op aluminium gietwielen met Maxxis-banden in de maten 110/80-19 voor en 150/70-17 achter. In juni 2024 lanceerde QJMotor nog een meer offroadgerichte van de SRT 600, met dezelfde bandenmaten, maar dan met banden van CST. En het belangrijkste verschil: met kruisspaakwielen, ook tubeless. Brembo tekent voor de remmen met twee radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen 320mm-schijven voor en een dubbelzuigerremklauw en een 260mm-schijf achter, voorzien van ABS-bewaakt.
En daarmee komen we bij de elektronica. Zo heeft de SRT 600 tractiecontrole, een 7-inch TFT-display, bandenspanningsindicator en smartphone-connectiviteit. Bovendien is deze middenklasse allroad standaard voorzien van handvat- en zadelverwarming. Als originele accessoires biedt QJMotor avontuurlijke aluminium koffers, inclusief topkoffer.
Of en wanneer de nieuwe SRT 600 naar Europa en Nederland komt, is nog onduidelijk, waarschijnlijk in 2025 voor de A2-klasse met 48 pk.