Nieuwe Panigale V4: pk-gewichtsverhouding 1,15
Bij superbikes draait het altijd weer om de getallen dus lepelen we die van de nieuwste Ducati Panigale V4 direct op: 191 kilo droog (187 kilo voor de S) en 216 pk. Euro5+ krijgt maar geen vat op de V4 in de Panigale. Het blok levert bij 13.500 tpm met 216 pk zelfs een half pk’tje meer dan voorheen en is goed voor een maximum koppel van 120,6 Nm bij 11.250 tpm. Is het je niet genoeg? De race-uitlaat van Akrapovic tilt het vermogen op naar 228 pk.
Hoewel de Panigale regerend wereldkampioen WSBK is, koketteert Ducati liever met de MotoGP. Het hamert stevig op de gelijkenis tussen de straat- en GP-fiets. In beide machines zit een 90° V4 met desmodromische klepbediening een contra roterende krukas. De laatste generatie Panigale kreeg andere nokkenassen met meer lift. De oliepomp en dynamo komen van de V4R, de versnellingsbak weer van de Superleggera V4. Ook kunnen de variabele inlaatkelken nu over een grotere lengte worden in- en uitgeschoven.
Het aangescherpte kuipwerk vermindert volgens Ducati de luchtweerstand met vier procent. Bovendien zit de rijder beter beschermd tegen de beukende rijwind. Het iets kleinere kuipwerk vooraan laat de motorfiets op hoge snelheid iets makkelijker van richting veranderen. Ducati claimt bij het design goed naar de 916 te hebben gekeken en dat resulteert in een horizontaler lijnenspel.
Omdat de slicks in het WSBK steeds meer grip bieden, moet ook het rijwielgedeelte van de Panigale er aan geloven. Het levert een nieuwe swingarm en voorkant van het frame op. De achterbrug is minder stijf en lichter. De voorkant van het frame valt zo’n zevenhonderd gram af en is eveneens minder stijf om bij enorme hellingshoeken de grip en gevoel te verbeteren. Voor het remmen vertrouwt Ducati op Brembo Hypure TM remklauwen. Die zijn extreem licht en voeren de warmte beter af.
Vanzelfsprekend zit dit kanon vol elektronica die de huid van de rijder kan redden. Nieuw is de Ducati Vehicle Observer. Het is een wat theoretisch verhaal, maar de DVO maakt een schatting van de grondkrachten die op de motorfiets werken en van de belastingen die de motorfiets kan dragen in verschillende rijomstandigheden. Het systeem voorspelt dus in plaats van te reageren. Het grijpt op een bijna voorspellende manier in om direct te voldoen aan de verzoeken van de rijder in de zoektocht naar maximale prestaties. De nieuwe Panigale V4 staat vanaf september al bij de dealer, en wel voor een vanaf prijs van € 32.490,-. Info: www.ducati.nl