Nieuwe Multistrada V4 krijgt geen desmodromische klepbediening
Ducati is bezig om mondjesmaat steeds iets meer informatie los te laten rond haar nieuwe Multistrada. Na het nieuws rond de elektronische hulpmiddelen, is het nu tijd voor het blok. Dat het een V4 zou worden, was bekend, en dat de van de superbike-afgeleide krachtbron flink onder handen genomen zou worden voordat hij in de nieuwe Multistrada kwam, ook.
De tekst gaat verder onder de advertentie
Nu is ook duidelijk hoeveel, want Ducati heeft haar gloednieuwe Grandturismo V4 gepresenteerd. Een uiterst compacte, lichte en krachtige motor die opvalt door zijn hoge koppel. Het belangrijkste punt? De nieuwe Multistrada V4 moet het zonder desmodromische klepbediening stellen. De 1.158 cc metende V4 (boring 83 millimeter, slag 53,5 mm) is namelijk uitgerust met conventionele klepveren.
Ongetwijfeld een groot gemis voor fans van het systeem, maar het brengt ogenschijnlijk ook voordelen met zich mee. Zoals de onderhoudsintervallen. Ducati laat namelijk weten dat de 90 graden V4 pas na 60.000 kilometer voor het eerst naar de garage hoeft voor een kleppeninspectie en bougiewissel. Olie- en oliefilter moeten iedere 15.000 km (of iedere twee jaar als die afstand niet gehaald wordt) vervangen worden en het luchtfilter gaat 30.000 kilometer mee. Dat wordt zeker merkbaar in de portemonnee.
De tekst gaat verder onder de advertentie
Zoals verwacht, is het blok voor de Multistrada getuned op meer koppel en een bredere powerband. Dat wil niet zeggen dat het geheel niet potent is. De Euro5-gehomoleerde Granturismo V4 is volgens Ducati namelijk goed voor een topvermogen van 170 pk bij 10.500 tpm en een maximaal koppel van 125 Nm bij 8.750 tpm.
In vergelijking met de Desmosedici Stradale heeft de Granturismo V4 een smaller gasklephuis van 46 mm, langere inlaatkanalen en geoptimaliseerde verbrandingskamers. De ‘ride-by-wire’ gaskleppen kunnen asynchroon geactiveerd worden tussen de twee cilinderbanken. Hierdoor kan Ducati er bijvoorbeeld voor kiezen om de achterbank te deactiveren bij lage snelheden of wanneer je voor het stoplicht staat.
Vergeleken met het huidige Multistrada-gamma is Ducati nog iets knaps gelukt. De V2 motoren, die nu in de Multistrada’s liggen, zijn namelijk groter én zwaarder dan de Granturismo V4. De nieuwe viercilinder is, om precies te zijn, 85 mm korter, 95 mm platter en slechts 20 mm breder dan de 1260 V2. Bovendien is de viercilinder met 66,7 kilo ook 1,2 kilo lichter dan de tweecilinder.
De tekst gaat verder onder de advertentie
Een van de redenen hiervoor is dat een V4 door zijn constructie minder trillingsgevoelig is dan een V2, waardoor het blok het zonder balansas af kan. Daarnaast heeft de Granturismo V4, net als bij de Panigale V4, een contra-roterende krukas die deels de gyroscopische krachten van de wielen compenseert, wat een positieve impact heeft op de handling.
De V4 heeft een kruktapverzet van 70 graden met de unieke vonkintervallen met de twee hele korte en twee lange pauzes (90°-200°-90°-340°), waardoor ‘ie meer klinkt en voelt als een V-twin dan een V4. Verder is de korter gespatieerde zesversnellingsbak voorzien van een bekrachtigde koppeling en een autoblipper.
Met de nieuwe V4 maakt Ducati toch een soort van sprong in het diepe, met name door een stukje merkidentiteit op te geven. Niet alleen het V-twin pad wordt immers verlaten, ook het feit dat de Italianen afscheid nemen van de iconische desmodromische klepbediening zal niet door iedereen even hartelijk worden omarmt. Verandert niets aan het feit dat het nieuwe blok wel degelijk een prachtig stukje techniek is!
De tekst gaat verder onder de advertentie