Nieuws

Nieuwe Honda Bol d’Or in 2025? Het lijkt er steeds meer op

Mogelijk kunnen we in 2025 een nieuwe Honda Bol d’Or verwachten. In 2020 presenteerde Honda de CB-F Concept met de retro-uitstraling van de legendarische Bol d’Or. Het productiemodel zou uiteindelijk in 2025 kunnen volgen, op basis van de nieuwe CB1000 Hornet. Er zijn daar steeds meer aanwijzingen voor in Japan.

Met de legendarische en iconische Bol d’Or-modellen creëerde Honda eind jaren 70 een monument. De krachtige viercilinders met een cilinderinhoud van 750 tot 1.100 cc waren bestsellers en worden al lang begeerd als klassiekers. Japanse insiders verwachten een verwachten in 2025 een revival van deze modelreeks.

Met of zonder de prestigieuze extra aanduiding Bol d’Or, in Japan zijn er steeds meer aanwijzingen voor een overeenkomstig nieuw model: de Honda CB1000 in retrostijl. En in ieder geval met essentiële, bepalende stijlelementen in de Bol d’Or-look, bijvoorbeeld voor wat betreft de benzinetank en de achterkant inclusief het achterlicht.

De nieuwe Honda CB1000 Hornet, die nu is uitgesteld tot 2025, zou de technische basis vormen voor zo’n nieuwe Honda CB1000 in retrostijl. Dit zou motorisch dus neerkomen op een watergekoelde viercilinder-lijnmotor met sportieve Fireblade-genen en ongeveer 150 pk vermogen in een relatief eenvoudig gehouden en voordelig te produceren stalen frame met dubbelzijdige swingarm. Dat laatste zal waarschijnlijk het belangrijkste verschil zijn met de Honda CB-F Concept, het conceptmodel dat Honda al in 2020 toonde en voorzien was van een enkelzijdige swingarm.

De Honda CB1000R was aanvankelijk bedoeld als basis voor het CB-F Concept – inclusief zijn enkelzijdige achterbrug. Naar verwachting wordt de CB1000R echter in 2025 vervangen door de nieuwe Honda CB1000 Hornet – met een dubberlzijdige achterbrug. Natuurlijk wist Honda dit intern al langer, en het zou verklaren waarom Honda eind 2022 aankondigde dat de CB-F Concept geen productieversie zou worden – in ieder geval niet in de vorm die werd gepresenteerd met een enkelzijdige achterbrug.

De Honda CB-F Concept die in 2020 werd getoond, benadrukte zijn afkomst van de klassieke Bol d’Or. Technisch gezien was hij echter gebaseerd op het moderne platform van de Honda CB1000R. Naast de enkelzijdige achterbrug met mono-achterschokdemper betekende dit een stalen brugframe met centrale buis, een telescoopvork met radiaal gemonteerde remklauwen en niet te vergeten een 145 pk sterke vloeistofgekoelde viercilinder, plus een 4-in-1 uitlaatsysteem, een ronde koplamp en een vierkant achterlicht, elk met led’s, evenals een TFT-display op het brede stuur.

In hoeverre de nieuwe Honda CB1000 in retrostijl uiteindelijk zal verschillen van de CB-F Concept is nog onduidelijk, hoewel er ook geruchten zijn dat het retro-model dat geproduceerd moet gaan worden in Honda’s Kumamoto-fabriek in Japan alleen bedoeld is voor de Japanse markt. Net als de neoklassieke Honda Hawk 11 die al in 2022 in Japan werd gelanceerd, wordt er ook gesproken over een nieuwe Honda CB400 als retromodel, ook specifiek voor Japan, waar 400’s gebruikelijk zijn vanwege de regelgeving.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Yamaha teaser YZF-R9

Yamaha teaser YZF-R9

6 oktober, 2024

Begin dit jaar werd bekend dat de Yamaha R6 afgelost gaat worden door de nieuwe R9. Op 9 oktober moet er meer ...
Eerste test Yamaha MT-09 Y-AMT

Eerste test Yamaha MT-09 Y-AMT

5 oktober, 2024

Ruim twaalf jaar – sinds de komst van de NC700 DCT – had Honda zo’n beetje het alleenrecht op ...

Overig nieuws