Nieuwe Ducati Multistrada V2 (S)
De laatste jaren haalt bij de allroads vooral een V4 de kastanjes uit het vuur voor Ducati. Een nieuwe – lekker vertrouwde – V-twin Multistrada voegt zich daar begin 2025 bij.
Ducati heeft grote plannen met het nieuwe V2 motorblok. De 90°, 890cc zware V-twin met variabele kleptiming is in de Multistrada V2 goed voor 115 pk bij 10.750 tpm en 92 Nm bij 8.250 tpm. Een tweecilinder in V-vorm klinkt vertrouwd voor Ducati, ‘gewone’ klepbediening (geen desmodromische) niet. Toch moet je er met dit model echt aan geloven. Het blok geeft al 70% van zijn maximum koppel onder de 3.500 tpm af, tussen de 3.500 en 11.000 bedraagt het altijd minimaal 75%. Dat klinkt op papier al lekker soepel. Al deed de uittredende Multistrada V2 het met 94 Nm eerlijk gezegd ook niet zo verkeerd.
Het nieuwe blok weegt 54,9 kilo. De eerste en tweede versnelling van het blok zijn kort en dat past goed bij het allroad-karakter. Mede door het lichte blok blijft de weegschaal op 199 (droge!) kilo’s steken en dat is een geclaimde achttien kilo minder dan de vorige tweecilinder Multistrada. De S-variant weegt nog eens drie kilo meer. Een volle tank benzine (19 liter) doet daar nog eens ruwweg vijftien kilo bij. De eerder genoemde Multistrada V2 (S) zat rijklaar op 240 kilo.
Ducati claimt meer beenruimte voor rijder en passagier in vergelijking met de eerder generatie V2-Multistrada’s. De zadelhoogte bedraagt 850 of 830 millimeter. Een hoog (870 millimeter) of laag zadel (810 millimeter) zijn beschikbaar.
De V2 behoudt het 19” voorwiel, maar krijgt wel een compleet nieuw rijwielgedeelte. Het aluminium frame gebruikt het motorblok als dragend deel. Het achterframe is van staal en de tweezijdige achterbrug weer van aluminium. Voor zit een volledig instelbare Ø 45 millimeter Marzocchi voorvork, achter is dat een Sachs monoshockdemper. De veerweg bedraagt in beide gevallen 170 millimeter.
De Multistrada V2 S beschikt over het semi-actieve Skyhook veersysteem. Dat maakt het mogelijk om de zadelhoogte tot 790 millimeter te laten zakken en om de motorfiets met een druk op de knop ‘door zijn knieën te laten zakken’ om makkelijker op- en af te stappen. De elektronische vering kent verschillende fabrieksinstellingen die los van de rijmodi zijn te kiezen.
Ducati heeft tegenwoordig een naam hoog te houden op het vlak van elektronica en het doet dat ook bij de Multi V2. De allroad beschikt over vijf rijmodi, vier power-modes, cruise control, bochten-ABS, tractiecontrole, wheeliecontrole en instelbare motorrem. Alleen de S-variant beschikt over het Ducati Multimedia System dat onder meer navigatie mogelijk maakt.
In januari staat de nieuwe allroad naar verwachting al bij de dealers. De gewone Multistrada kost € 18.690,- en is alleen verkrijgbaar in rood. De S slecht met € 21.890,- de grens van twintig mille. Al heb je dan wel de keus uit rood en groen. Overbodig om te melden dat Ducati ook al een enorme hoeveelheid accessoires voor de Multi V2 heeft.
Kijk hier voor een Ducati-dealer in de buurt.
Lees hier hoe de twee voorgangers (950 en V2) van de nieuwe Multistrada V2 zich onderling hielden.