Nieuwe Ducati Multistrada V2 in aantocht
Met de Multistrada 950 betrad Ducati een nieuw marktsegment voor het merk. Deze machine, later bekend als de Multistrada V2, was het kleinere zustermodel van de Multistrada 1260, destijds het allroad-vlaggenschip van het merk. Inmiddels is het prototype van een volledig nieuwe Multistrada V2 gespot, met een gloednieuwe V-twin in een al even nieuw frame.
Deze nieuwe Multistrada V2, die naar verwachting in december gepresenteerd gaat worden, zal niet langer voorzien zijn van de bekende Testastretta V-twin, maar van een andere V- of L-twin van Ducati. Het nieuwe blok doet optisch wat denken aan de Superquadro, die nu nog de Streetfighter V2 en Paniale V2 aandrijft. Ducati liet eerder dit jaar al weten dat dat blok snel met pensioen gaat en er een nieuwe V-twin zou komen. Afgelopen zomer werd in Amerika al een nieuw blok met iets meer dan 900cc en zo’n 120 pk gehomologeerd. En dat blok, voorzien van projectnaam ‘2102’, zou ook makkelijk de benodigde 150 pk voor een nieuwe Panigale V2 en Streetfighter V2 moeten kunnen leveren. Grote vraag lijkt vooral of dat nieuwe blok voorzien is van de specialiteit van het huis, desmodromische klepbediening. Sinds de komst van de V4 Granturismo is dat recept immers niet langer in steen gebeiteld bij de Italiaanse fabrikant. Denkbaar is ook dat Ducati een volledig nieuwe V-twin bouwt, met conventionele klepbediening voor de modellen Multistrada, Monster, Supersport en DesertX en voor de prestigemodellen Streetfighter en Panigale met desmodromisch bediende kleppen.
Afijn, dat wachten we af. Wel lijkt duidelijk dat dit nieuwe blok in het geval van de nieuwe Multistrada V2 niet langer in een frame van stalen buis is gemonteerd maar in een aluminium variant. Het subframe is dan weer wel van stalen buis met het oog op extra draagcapaciteit. Ook de banaan-swingarm van het huidige model lijkt te worden afgelost door een nieuwe variant, die lijkt op die van de Multistrada V4. Opvallend is ook dat de nu nog centraal geplaatste achterschokdemper naar de linker zijde is verplaatst en nadrukkelijk vlak ligt en geen linksysteem heeft.
Kijken we naar het design, dat waarschijnlijk nog niet honderd procent vastligt, dan zien we een nieuwe voorpartij met knipperlichten in de zijpanelen.