Nieuws

Nieuwe desmo van Borile

De desmodromische klepbediening bestaat in 2024 honderd jaar. Ducati is onlosmakelijk verbonden met dit technische fenomeen, begrijpelijk aangezien de Italianen de techniek het langst (al sinds halverwege de jaren 50 van de vorige eeuw) toepassen. Toch zijn er meer fabrikanten die het principe op hun blokken toepassen, waarbij de kleine Italiaanse firma Borile, van grondlegger Umberto Borile, onlangs een eencilinder presenteerde met een nieuwe vorm van deze gedwongen klepbediening (of sluiting beter gezegd).

Bij de meeste desmodromische constructies, ooit bedacht om het zweven van de kleppen tegen te gaan, bedient de nokkenas in de cilinderkop direct het openings- en sluitingsmechaniek van de kleppen. De Crossbow daarentegen maakt gebruik van vier rond de krukas gelagerde, zeer korte nokkenassen, die elk worden aangedreven door een tandwiel. Via tuimelaars bedienen de nokken vervolgens de titanium stoterstangen, die een as bedient waarop de kleppen vast gemonteerd zijn.

Opvallend is dat de complete constructie zonder olie werkt en dus niet in het oliecircuit van het blok hoeft te worden opgenomen. En dankzij de centrale lagering van de nokkenassen zijn de roterende massa’s relatief gering, terwijl de inzet van kogellagers voor het overdragen van de nokverdraaiing op de stoterstangen de interne wrijving vermindert, wat volgens Borile weer een gunstig effect op de efficiëntie van het blok heeft. Ander voordeel van de constructie is volgens de bouwer dat de cilinderkop veel compacter kan worden gehouden, ongeveer de helft van de hoogte van een conventionele viertakt cilinderkop. De naam Crossbow verwijst naar verluid trouwens naar de kruislingse ligging van de stoterstangen. Of de Borile eencilinder ooit daadwerkelijk in productie gaat, is vooralsnog niet bekend.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Knipoog naar toen van JT Nesbitt

Knipoog naar toen van JT Nesbitt

7 september, 2024

JT Nesbitt heeft al veel motorfietsen ontworpen – zo ook de Confederate bikes. Samen met Bienville Studios ...
Fijn Triumph privé-projectje

Fijn Triumph privé-projectje

6 september, 2024

Tijdens Glemseck 101 nabij het Duitse Stuttgart heeft Triumph een bijzondere special op basis van de Scrambler 400X ...
Elektrische comeback van Can-Am

Elektrische comeback van Can-Am

6 september, 2024

Twee jaar geleden werden ze al aangekondigd, en begin 2025 moet het dan zo ver zijn: de comeback van Can-Am met de ...

Overig nieuws