Nieuw gezicht en flink aantal updates voor 2021 BMW R1250RT
BMW heeft haar R1250RT flink geüpdatet voor 2021. De luxe toerbuffel uit Duitsland heeft namelijk een nieuw gezicht gekregen, een omvangrijke uitbreiding van de standaarduitrusting en tal van technische verbeteringen.
Uiteraard zit hier ook een Euro 5 blok bij, want dat is vanaf januari 2021 verplicht voor nieuwe motoren. Dus ook de 1.254 cc grote Shift-cam boxer in de nieuwe BMW R1250RT is conform de strengere milieueisen. Het maakt hem gelukkig niet minder potent, want volgens de fabrieksopgaven van BMW is de nieuwe R1250RT goed voor een topvermogen van 136 pk en 143 Nm koppel. Exact gelijk aan zijn voorganger uit 2019.
Elektronisch is de verandering wat dat betreft een stuk omvangrijker. De rijmodi zijn aangevuld met een Eco-modus, die de bestuurder tips geeft om zuiniger te rijden. Tegen meerprijs is het ook mogelijk de Pro-rijmodi toe te voegen. Deze rijmodi is naar wens in te stellen en geeft onder meer de mogelijkheid de motorrem zelf af te regelen.
Standaard wordt de 2021 RT uitgerust met dynamische tractiecontole (DTC), het Full Integral ABS Pro-systeem en een dynamische cruise control. Stuk voor stuk zaken die zeer welkom zijn op een toermachine als de RT. Het Full Integral ABS Pro-systeem zorgt er namelijk voor dat de voor- en achterrem altijd samen de boel vertragen. Of je nou de hand- of voetrem gebruikt. Gecombineerd met de bochtensensor, zorgt dit ervoor dat de motor zo stabiel mogelijk blijft tijdens het remmen. De dynamische cruise control zorgt ervoor dat de motor ook bij het naar beneden rijden de juiste snelheid behoudt. Als blijkt dat het afremmen op de motor hiervoor niet voldoende is, kan de RT automatisch bijremmen om toch de juiste snelheid te behouden.
Wie nog een stapje verder wil, kan dit laatste systeem ook aanvullen met de optioneel beschikbare adaptieve cruise control. Hiermee houdt de RT, door gebruik te maken van radarsensoren, ook de afstand tot de voorligger in de gaten en kan hij zijn snelheid op basis hiervan aanpassen. Een unicum, want tot op heden is nog geen enkele motor hiermee uitgerust. Dat er snel meer gaan volgen, is al wel bekend. Zo hebben Ducati en KTM laten weten dat hun nieuwe allroads ook over een soortgelijk systeem zullen beschikken. Deze motoren zijn echter nog niet gepresenteerd.
In het sterk vernieuwde kopje van de RT zit nu standaard een ledkoplamp. Ook deze is, tegen meerprijs, te upgraden naar een Full ledkoplamp met aanvullende functies en adaptieve bochtenverlichting.
Het dashboard op de nieuwe RT is ook een bijzondere verschijning. Het liefst 10,25 inch grote TFT kleurendisplay biedt namelijk de mogelijkheid om naast een volledig dashboard ook de geïntegreerde navigatie te tonen. Het systeem is tegens uitgerust met connectiviteitsmogelijkheden. Nieuw hierbij is de zogenoemde ‘comfort telefoon met uitgebreide smartphone connectie’-optie. De telefoon kan namelijk veilig opgeborgen worden in een spatdichte behuizing die tevens voorzien is van actieve koeling en een USB-laadpoort. Hierdoor is de telefoon veilig in de motor op te bergen en hoef je je geen zorgen te maken over ene lege batterij, oververhitting of waterschade. Ideaal, aangezien de connectiviteitsmogelijkheden zo in de motor geïntegreerd zijn.
Naast de muziek uit de uitlaat, beschikt de RT ook over een audiosysteem. Dit nieuwe Audio System 2.0 biedt volgens BMW een nog intensere geluidsbeleving dan zijn voorganger.
De nieuwe 2021 BMW R1250RT wordt standaard geleverd in het Alpine-wit. Daarnaast zijn ook drie stijlvarianten beschikbaar genaamd ‘Elegnce’, ‘Sport’, en ‘Option 719’. De prijzen voor de toerbuffel uit Duitsland beginnen vanaf € 22.950,-. Kijk voor meer informatie op www.bmw-motorrad.nl