Nieuw avontuur: Yamaha Ténéré 700 World Raid
Met zijn 23-liter tank en riante windbescherming is de Ténéré 700 World Raid de nieuwste avontuurlijke kilometervreter van Yamaha. Met de T7 en het CP-2 motorblok zit het met de basis wel goed .
Dat de Ténéré 700 de basis vormt van deze World Raid ligt er duimendik bovenop, maar Yamaha gaat flink verder met de nieuwkomer. Meest in het oog vallend zijn de dubbele benzinetanks met een gecombineerde inhoud van 23 liter (+ zeven liter). Dat is volgens Yamaha goed voor een actieradius van 500 kilometer, maar zuinige rijders moeten verder kunnen komen. Door de lager geplaatste tanks en brandstofpomp ligt het zwaartepunt slechts marginaal hoger dan bij de reguliere T7.
Het zadel van de World Raid bevindt zich op 890 millimeter hoogte en het heeft een vlakke vorm om offroad soepel te bewegen. De nieuwe ergonomie is geschikt voor zowel een zittende als staande rijhouding. Het zadel is gemaakt van twee verschillende soorten leer, met een meer grip in het midden en een gladdere zone voor meer bewegingsvrijheid tijdens het rijden.
Het enigszins verouderde LCD-scherm van de Ténéré 700 maakt plaats voor een 5″ TFT-kleurendisplay. Die is gekoppeld aan de Communication Control Unit (CCU). Die communiceert met de MyRide-app en biedt connectiviteit. Het scherm heeft drie verschillende lay-outs: Explorer, Street en Raid. Die laatste is geïnspireerd op een roadbook, met twee onafhankelijke countdown-tripmeters waarop de motorrijder precies de afstand tot de volgende mijlpaal kan aflezen.
Op een Ténéré 700 kun je alleen het ABS uitschakelen, maar de World Raid heeft een derde mogelijkheid. Naast aan en uit en heeft deze motorfiets een stand waarin het ABS op het achterwiel is uitgeschakeld, maar op het voorwiel werkt.
De Ténéré 700 World Raid heeft een nieuwe volledig instelbare KYB-voorvork met een diameter van 43 mm en een veerweg van 230 mm. Dit is twintig millimeter meer dan de Ténéré 700. Om de interne wrijving te verminderen hebben de vorkpoten een bronskleurige Kashima-coating. Net als de voorvork biedt de nieuwe schokdemper twintig millimeter meer veerweg. Bovendien is ook de monoschokdemper van het type piggyback volledig instelbaar.
De vering is een KYB-feestje, maar voor de stuurdemper komt Öhlins op de proppen. De demper met achttien verschillende standen moet zijn nut bewijzen in het onverharde. Hopelijk verstoort hij niets aan het lichtvoetige stuurgedrag van de gewone Ténéré 700.
De motorfiets heeft een vijftien millimeter hoger windscherm. De zijgeleiders kunnen gemakkelijk worden verwijderd. De voorpanelen rond de radiator en het binnenpaneel rond de cockpit zijn vervaardigd uit robuust glasvezelcomposiet.
De Ténéré 700 World Raid komt in twee kleurstellingen: Icon Blue (geïnspireerd op de fabrieksmotoren) en Midnight Black. Yamaha maakt de prijs binnenkort bekend. Een Ténéré 700 Rally Edition kost in 2022 al € 13.599,- en een standaard Ténéré 700 € 12.099,- en daar komt dus nog iets bij. Leveringen aan Europese Yamaha-dealers beginnen mei 2022. Kun je zo lang niet wachten; hier heb je wat voorpret.
Ténéré 700 World Raid – Belangrijkste kenmerken
Dubbele aan de zijkant gemonteerde brandstoftanks van 23 liter
Op Flat Rally geïnspireerd tweedelig zadel
5″ TFT-kleurendisplay
USB type A
ABS-systeem met drie standen
Hoogwaardige 43 mm KYB-voorvork, 230 mm veerweg
Öhlins verstelbare stuurdemper
Aluminium piggyback achterschokdemper, veerweg van 220 mm
Hoog windscherm, gemakkelijk te verwijderen zijgeleiders en LED-knipperlichten
Volledig nieuw dashboard en voorkuip
Grotere voetsteunen met gemakkelijk te verwijderen rubberen inzetstukken
Driedelige aluminium carterplaat
Nieuwe radiatorgrille