Naked driecilinder van CFMoto aanstaande
Op de EICMA van 2023 liet CFMoto al een nieuwe driecilindermotor zien. De sportieve CFMoto 675 SR-R met dat motorblok moet in 2024 op de markt komen. Maar er staat ook naked bike met hetzelfde blok op stapel, de CFMoto 675 NK, getuige de eerste foto’s.
De CFMoto 675 SR-R is al te koop in Azië en de VS, maar inmiddels is het prototype van de nieuwe roadster betrapt in China, waar het model inmiddels ook officieel geregistreerd is – samen met de belangrijkste technische gegevens.
Aangezien de nieuwe CFMoto 675 NK als naked waarschijnlijk grotendeels en ogenschijnlijk ongewijzigd de bestaande techniek van de CFMoto 675 SR-R overneemt, zou hij in 2025 in de verkoop kunnen gaan. Waarschijnlijk ook in Europa, waar de Chinese KTM-partner de CFMoto 800 NK met een 95 pk sterke tweecilinder lijnmotor (op basis van KTM) al in de verkoop heeft.
Voor de driecilinder lijnmotor van de CFMoto 675 NK, met 674 cc cilinderinhoud, is ook een piekvermogen van 95 pk geregistreerd. Dit is waarschijnlijk dezelfde configuratie en afstelling als die van het 675 SR-R sportmodel. Een aangepaste vermogensafgifte zou echter mogelijk en verstandig zijn, trefwoord: trekkracht. Aan de andere kant heeft het moderne ontwerp van de driecilinder van CFMoto zeker het potentieel voor hogere toerentallen en dus ook een hoger piekvermogen.
De techniek van de driecilinder-lijn-motor van CFMoto kon al in detail worden bewonderd op de EICMA van 2023. Het blok heeft klassieke 120-graden-krukas, twee bovenliggende nokkenassen, vier kleppen per cilinder en klepstoters. Met een geclaimde 54 kilo is deze triple een van de lichtste in zijn soort. Bosch levert het injectiesysteem
Het chassis van de CFMoto 675 NK lijkt op dat van de sportieve CFMoto 675 SR-R: een stalen brugframe en aluminium achterbrug en een upside-down-voorvork. Hetzelfde geldt voor het design van de benzinetank (15 liter inhoud) en de puntige achterkant. Verder heeft de naked uiteraard hoger, stuur. De naked zet zes kilo minder op de schaal en weegt volgens opgave 189 kilo.
Qua uitrusting zijn de moderne standaarden te verwachten: ABS, tractiecontrole, quickshifter, led-verlichting en een TFT-kleurendisplay met connectiviteit. Qua prijs en prestaties zal de CFMoto 675 NK waarschijnlijk minder concurreren met de Triumph Street Triple 765 en eerder met de Triumph Trident 660. CFMoto zal waarschijnlijk in november 2024 – op de EICMA in Milaan – zowel de 675 SR-R als de 675 NK voor Europa presenteren. Beide driecilinders zouden dan vanaf het voorjaar van 2025 in Europa leverbaar moeten zijn.