Motornieuws 2025: Yamaha Tracer 9
Nadat Yamaha’s MT-09 afgelopen jaar al op de obligate Euro5+-kuur was getrakteerd, kon de toeristische Tracer 9 natuurlijk niet achter blijven. Aldus geschiedde, waarbij Yamaha ook nog tal van andere zaken aanpakte.
Om even bij het begin te beginnen, aan de complete line-up zelf verandert niets. Net als de huidige lijn komt ook de nieuwe CP3 Tracer er weer in drie varianten: de standaardversie, GT en GT+, die zich vooral van elkaar onderscheiden qua uitrustingsniveau. Naast de al genoemde Euro5+-kuur (blok is nog altijd goed voor 119 pk en 93 Nm) deelt het drietal echter nog verschillende andere updates. Een aangepaste ergonomie bijvoorbeeld, met onder meer een aangepaste stuurpositie en een comfortabeler zadel dankzij een dikkere voering. Een eventuele passagier mag zich daarbij verheugen op een iets riantere zit dankzij het langere subframe en de aangepaste duozit.
Meest in het oog springende verandering is evenwel het aangepaste design, dat niet alleen optisch zijn uitwerking heeft, maar ook praktisch. Aan de rechterzijde van de tank zit nu bijvoorbeeld een opbergvak met USB-aansluiting. En dan is er natuurlijk nog de nieuwe koplampunit met bochtenverlichting. Op de GT en GT+ betreft het zelfs een nieuwe, zogenaamde Matrix LED-koplamp, met onder meer aparte LED’s voor dim- en grootlicht. De lichtunit is weer gekoppeld aan een camera in het bovenste deel van de kuipkoplamp, die automatisch het omringende verkeer, natuurlijke lichtbronnen en de weersomstandigheden monitort. Op basis daarvan én van de input van de IMU wordt automatisch de helderheid en lichtverdeling aangepast, ook onder hellingshoek.
Eveneens nieuw is het 7 inch TFT dashboard, dat al te vinden is op de actuele GT+, met nieuwe bedieningsarmaturen (verlicht op de GT en GT+). Het dashboard heeft drie standaardthema’s en beschikt op de GT en GT+ ook over meer uitgebreide connectivity mogelijkheden, die onder meer de mogelijkheid biedt tot geïntegreerde Garmin-navigatie.
Het drietal beschikt als vanouds over een uitgebreid, deel hellingshoekafhankelijk elektronicapakket, waarbij de GT en GT+ zoals gezegd qua uitrusting net wat meer melk in de pap te brokkelen hebben. Beide zijn bijvoorbeeld uitgerust met een elektrisch verstelbare ruit over een bereik van 100 mm (standaard manueel over 50 mm), smart key functionaliteit (automatische ontgrendeling van o.a. contactslot, tankdop, stuurslot en koffers), zijkoffers, handvatverwarming en de derde generatie up/down quickshifter. En niet te vergeten de elektronische, semi-actieve KYB vering dat dankzij onder meer informatie van de IMU ook is gekoppeld aan het gecombineerde remsysteem.
De GT+ doet er vervolgens nog een extra schepje bij bovenop met zijn radargestuurde hulpmiddelenpakket, zoals adaptieve cruise-control, dodehoekdetectie en collision warning. Ook standaard aan boord zijn vehicle hold control (wegrijhulp op helling), bandenspanningscontrole en Y-AMT, Yamaha’s nieuwe geautomatiseerde koppeling en versnellingsbak, waarmee je zowel volledig automatisch als semi-automatisch met schakelflippers kunt rijden.
Dat systeem is optioneel voor de standaardversie en de GT. Bij de standaardversie krijg je er dan ook zelfuitschakelende knipperlichten en handvatverwarming bij, op de GT onder meer vehicle hold control.
De standaardversie is er in de kleuren rood en zwart, de GT in wit en zwart en de GT+ in het grijs en blauw. Prijzen en beschikbaarheid worden in een later stadium bekend gemaakt. Info: www.yamaha-motor.nl