Motornieuws 2025 – Scout Sixty maakt rentree bij Indian
Met de Eicma koud achter de kiezen neemt Indian nu ook de 2025-handschoen op. Bij het Amerikaanse traditiemerk keert de Scout Sixty terug in de prijslijst en mogen zowel de Roadmaster als Springfield zich verheugen op een limited edition uitvoering!
Scout Sixty
Dat de Scout-line-up erg belangrijk is voor Indian staat inmiddels buiten kijf. Het is dan ook niet gek dat deze lijn voor 2025 wordt uitgebreid met een zesde model: de Scout Sixty. Een bekende naam, in 2016 maakte de Sixty namelijk ook al deel uit van het Amerikaanse modelgamma. Destijds diende de Sixty als goedkopere versie van de Scout en die lijn trekt het traditiemerk door met het nieuwe Scout Sixty platform. Platform inderdaad, want er komen twee verschillende Scout Sixty-modellen en wellicht dat er later nog meer zullen vormen. Wat ze delen is naar eigen zeggen een hoge mate aan toegankelijkheid in combinatie met Amerikaans design en een gebalanceerd vermogen.
In het vooronder daarom een aangepaste versie van het SpeedPlus-blok, dat Indian eerder dit jaar al presenteerde in de vernieuwde Scout line-up. Door een veel kleinere boring (93,0 t.o.v. 104,0 mm) komt de vloeistofgekoelde, 60°-V-twin met vijfversnellingsbak tot een veel kleinere longinhoud van 999 cc (overige Scout-modellen hebben het 1.250cc-blok), dat goed is voor maximaal 85 pk en 87 Nm. Dat is qua vermogen een flinke stap voorwaarts in vergelijking met de oude Sixty, die goed was voor 78 pk, maar nog altijd erg behapbaar. Ook de zithouding en het lage zwaartepunt dragen aan het hoofdstuk toegankelijkheid.
De Scout Sixty komt er zoals gezegd eerst in twee uitvoeringen: de Bobber en Classic. De eerste is, zoals de naam al doet vermoeden, een representant van de klassieke bobber-school met zijn minimalistische design, lage silhouet, dikke voorband en korte spatborden. De Classic hangt, u raadt het al, vooral de klassieke cruiservlag uit, met lange spatborden en uiteraard veel glanzend chroom.
Beide modellen zijn er in een standaardversie of als Limited-uitvoering, waarbij de laatstgenoemde naast alle standaardopties is voorzien van cruise- en tractiecontrole, drie rijmodi (Sport, Standard, Rain), USB-aansluiting en exclusieve motor- en framebadges. Zowel de Scout Sixty Bobber als de Classic zijn ook verkrijgbaar als A2-variant met een vermogen van 35 kW.
Roadmaster Elite
De Indian Roadmaster, het toeristische paradepaardje van de Amerikanen, is er momenteel in drie uitvoeringen. Met deze Elite wordt het Roadmaster-boek er echter een nieuw hoofdstuk bij. Dat Elute vertaalt zich niet alleen in een rijkere uitrusting, maar ook in een heerlijk exclusief blauw/zilver/zwart tri-tone lakwerk met talrijke goudkleurige accenten. Speciale Elite-graphics, verchroomde delen en een genummerde Elite-badge maken het geheel optisch helemaal af. Daarnaast is zoals gezegd ook de uitrusting een beetje gepimpt, onder meer met het PowerBand Audiosysteem dat niet minder dan twaalf luidsprekers telt.
De bediening ervan gaat via het enorme, 146 mm grote Ride Command touchscreen, dat op de Elite standaard is uitgerust met het Ride Command+ modem dat onder meer in navigatie, actuele motorlocatie en Apple CarPlay voorziet. Standaard is de Roadmaster, die wordt aangedreven door de zeer koppelrijke (171 Nm!), luchtgekoelde Thunderstroke 116 V-twin, overigens ook al niet mager uitgerust, aan boord zijn onder andere vergrendelbare zij- en topkoffers, elektronisch verstelbare ruit, en Adaptive LED Headlight en zadelverwarming. Een mooi compleet pakket kortom en mocht je geïnteresseerd zijn in een exemplaar, dan is het wijs om er snel bij te zijn, wereldwijd worden er namelijk maar driehonderd exemplaren van verkocht.
Springfield Special Edition
Dat zijn er overigens 250 meer dan van de tweede Special Edition die Idian op de Eicma heeft onthuld: de Springfield Special Edition wordt namelijk maar in een oplage van vijftig stuks gebouwd. Met deze editie brengt Indian naar eigen zeggen een eerbetoon aan haar verleden en dat doet het onder meer met de bijzondere kleurstelling: het zogenoemde ‘duo-tone’ kleurenschema bestaat uit de kleuren Ivory Cream en Indian Motorcycle Red uit 1904, dat prachtig contrasteert met het exclusieve leren (duo-)zadel en de rugsteun in het lichtbruin. Het geeft de Springfield een heerlijk nostalgisch tintje, waar uiteraard ook het logo op de tank en de diep doorlopende spatborden aan bijdragen.
Optisch is er dus behoorlijk uitgepakt, maar technisch is de Special Edition onveranderd. Het Thunderstroke 116 V-Twin blok blijft de drijvende kracht achter de Springfield, en ook aan boord zijn functionele zaken als het quick release windscherm, verstelbare vloerplanken van zowel rijder als passagier en chroom highway bars. Een moderne cruiser met een knipoog naar het verleden kortom, die, om de exclusiviteit nog wat extra te benadrukken, voorzien is van een speciale, genummerde badge.
Over de beschikbaarheid van zowel de nieuwe Scout Sixty line-up, als de Roadmaster Elite en de Springfield Special Edition is nog niets bekend. De prijzen worden eveneens in een later stadium bekend gemaakt. Info: www.indianmotorcyclebenelux.com