Motornieuws 2025 – KTM 1390 Super Adventure R
Je kon er natuurlijk de klok op gelijk zetten: adat KTM de Super Duke begin dit jaar al trakteerde op een opgeboorde en sterkere versie van haar dikke 75°-V-twin, was het natuurlijk slechts een kwestie van tijd voor de andere modellen rond het V-twin-platform diezelfde upgrade kregen. De 1390 Super Adventure S werd een tijdje terug al gepresenteerd en nu is het de beurt aan de meest offroad georiënteerde machine uit de Super-stal: de 1390 Super Adventure R.
Om maar bij het begin te beginnen, de stap van 1290 naar 1390 in de typenaam dankt de R aan een grotere boring (110 t.o.v. 108 mm), waardoor de cilinderinhoud van het Euro5+ blok nu exact 1.350 cc bedraagt. In combinatie met onder meer een iets grotere gasklep (Ø 54 ip.v. 52 mm) en de nieuwe variabele kleptiming genaamd Camshift, resulteert dat niet alleen in flink toegenomen prestaties, maar ook over een breder uitgesmeerd bruikbaar toerenbereik. Het vermogen steeg van een toch al niet misselijke 160,4 pk naar 173 pk, terwijl er qua koppel een plus van 18 newtonmeter te noteren valt (nu 145 Nm).
Verder kreeg de R onder meer ook een nieuwe led-koplamp met geïntegreerde bochtenverlichting en werden ook ruit en kuipwerk wat aangepakt, waardoor de boel nu net even wat strakker lijkt getekend. Optisch ook meer een geheel vormt in vergelijking met z’n voorganger.
Ook de nieuwe R is weer uitgerust met de high-end WP XPLOR componenten voor en achter en buiten een iets stijver frame en aangepaste valbeugel (standaard op de R) met een extra ophangpunt, is er op rijwielgedeelte niet heel veel te melden. Wel op het gebied van uitrusting, want de nieuwe R beschikt over een zeer groot, rechtopstaand 8 inch TFT scherm met onder meer geïntegreerde navigatie en uitgebreide connectivity mogelijkheden. Het betreft een hoogwaardig touchscreen dat volgens KTM zeer vriendelijk is qua bediening, ook met dikke winterhandschoenen aan. Uiteraard is de nieuwste loot uit de Travel-stal standaard weer uitgerust met een heel pakket aan elektronische, deels hellingshoekafhankelijke (hulp)systemen, zoals geïntegreerde rijmodi (Rain, Street, Sport, Offroad en Custom), 9-voudige tractiecontrole, ABS (mét offroadmodus), bandenspanningscontrole, keyless start en cruise-control. Onder meer een extra Rally-modus en de nieuwste radar gestuurde hulpsystemen zijn optioneel.
Wanneer de nieuwe 1390 Super Adventure R exact bij de KTM-dealer staat en voor welke prijs, wordt later bekend gemaakt. Info: www.ktm.com