Motornieuws 2025 – Kawasaki Z900
Wat gaat de tijd toch snel. In 2017 alweer zag de Z900 het levenslicht, en kreeg vervolgens voor 2020 nog een behoorlijke update. Daarna bleef het, de presentatie van de wat sportievere SE-versie in 2022 daargelaten, wat stil rond deze Japanse naked. Tot nu, want voor 2025 kreeg ‘ie een fikse update!
Te beginnen bij dat waar de Z900 misschien nog wel het meest zijn populariteit aan dankt, de potente vier-in-lijn in het vooronder. Het 948cc metende blok kreeg de obligatie Euro5+-kuur en werd daarnaast ook op aangepaste nokkenassen en nieuwe mappings getrakteerd, met enerzijds als doel een sterker middengebied, maar dan wel in combinatie met een gunstiger verbruik. Kawasaki claimt zelf dat het blok, dat goed is 124 pk (bij 9.500 tpm) en 97,4 Nm koppel (bij 7.700 tpm), een aanzienlijke 16% zuiniger is geworden.
Hoewel het 2025-model instant weer herkenbaar is als Z900, is er toch behoorlijk aan het design gesleuteld. De voorzijde met LED-koplamp is wat agressiever gelijnd nu, de achterzijde wat moderner gesneden, onder meer ook dankzij het prachtige nieuwe achterlicht met geïntegreerde richtingaanwijzers.
Ook het rijwielgedeelte is deels onderhanden genomen. Het bekende trellis frame slechts in lichte mate, met onder meer een wat vlakker subframe in het zadelgebied, maar op ander gebieden is er meer te melden. Waar de afzwaaiende Z900 bijvoorbeeld nog met axiale remklauwen is behangen, beschikt de nieuwe over radiale Nissin remklauwen.
Verder is ook de set-up van de Ø 41 mm upside-down voorvork en achterschokdemper, waarvan beide zowel de uitgaande demping als veervoorspanning instelbaar is, gewijzigd. Ook staat de Z900 nu standaard op Dunlop Q5A banden, kreeg ‘ie een nieuw aluminium ‘fat-type’ stuur en een aangepast, meer comfortabel zadel.
En dan is er natuurlijk nog het hoofdstuk uitrusting, dat naar een flink hoger niveau werd getild. En dat met name dankzij toevoeging van een zes-assige IMU en daarmee de komst van KCMF (Kawasaki Cornering Management Function), ofwel hellingshoekafhankelijk ABS en tractiecontrole. De vierpitter beschikt nu standaard over drie geïntegreerde rijmodi, Sport, Road en Rain, en een vierde Custom-modus, waarin tractiecontrole (drie standen, uitschakelbaar) en vermogensafgifte (Full en Low) naar eigen wens kunnen worden geprogrammeerd. Ook standaard aan boord nu een cruise-control, een up/down quickshifter en een 5 inch TFT dashboard met twee lay-out keuzes, dat nu vanaf het stuur te bedienen is. Een dashboard ook dat dankzij de meer uitgebreide connectivity-mogelijkheden en de jongste versie van Kawasaki’s Rideology-app voorziet in bijvoorbeeld turn-by-turn navigatie en voice-command.
De nieuwe Z900, tevens leverbaar in een 70 kW A2-versie, komt er direct in twee uitvoeringen, een standaardversie en de wat sportievere SE-uitvoering. Die laatste heeft naast het meer exclusieve kleurenschema ook nog onder meer Brembo M4.32 remklauwen, stalen remleidingen, een volledig instelbare voorvork met goudkleurige vorkpoten, een Öhlins S46 achterschokdemper met instelbare veervoorspanning en uitgaande demping, two-tone zadel en een USB-C aansluiting.
De standaardversie is leverbaar in de kleuren zwart/grijs, grijs/zilver/rood en grijs/zwart/groen, de SE enkel in het grijs/zwart/zilver. Beide staan vanaf februari bij de dealer. Info: www.kawasaki.nl