Nieuws

Motornieuws 2025: Indian plust aan power en sport

Indian trapt het nog redelijk frisse jaar af met een behoorlijk update van haar dikke PowerPlus-blok, dat onder meer dienst doet in de Challenger waarmee Indian afgelopen jaar het Amerikaanse King of the Baggers kampioenschap naar zich toe trok. De vloeistofgekoelde 60° V-twin krijgt er zowel wat pk’s als newtonmeters bij en vindt zijn weg meteen al in vier modellen. Daarnaast krijgt Chief-lijn uitbreiding in de vorm van de nieuwe Sport Chief RT!

Het actuele PowerPlus-blok meet nog 108 cubic inches, ofwel 1.768 cc, en is goed voor een gezonde 122 pk en 178 newtonmeter koppel. Door een twee millimeter grotere boring (nu 110 mm) bij een gelijk gebleven slag (96,5 mm) bedraagt de cilinderinhoud van de nieuwe een imposante 1.834 cc. Daaruit genereert het PowerPlus 112 blok, zoals ‘ie nu officieel heet, 126 pk en – veel belangrijker – 181,4 newtonmeter koppel, dat al bij 3.800 toeren wordt vrijgegeven. Een heerlijk koppelrijk blok zo op het eerste gezicht, dat uitermate goed past in een dikke touring of bagger.

PowerPlus 5

Foto: Indian

Aldus geschiedt, want de Chieftain, Roadmaster, Challenger en Pursuit krijgen allemaal de beschikking over het nieuwe aggregaat. Zeker bij die eerste twee is dat best opmerkelijk, tot noch toe werd het duo namelijk aangedreven door de luchtgekoelde, 1.890 cc metende 116 Thunderstroke V-twin.
Zowel de Chieftain en Roadmaster als de Challenger en Pursuit vertonen optisch grote gelijkenissen, waarbij de toevoeging van een topkopper bij de touringmodellen Roadmaster en Pursuit het grootste verschil lijkt met hun bagger opponenten. Dat is het niet helemaal, op de nieuwe Chieftain en Roadmaster is de kuip bijvoorbeeld aan de vork gemonteerd en niet aan het frame. Alle vier komen ze er in twee verschillende versies: als Limited en Dark Horse. Prestaties en specificaties van beide uitvoeringen zijn identiek, het enige verschil zit ‘m in de kleur van het blok, dat zich niet geheel verrassend op de Dark Horse van een meer duistere kant laat zien.

PowerPlus 7

Foto: Indian

Het kwartet heeft ook op het gebied van uitrusting en rijwielgedeelte het één en ander gemeen. Een led-koplamp met geïntegreerde dagrijverlichting, evenals een Ø 43 mm upside-down voorvork en achterschokdemper met instelbare veervoorspanning en veerwegen van respectievelijk 130/114 millimeter bijvoorbeeld. En ook een bijzonder uitgebreid elektronicapakket behoort tot de gemeenschappelijke delers. Dit omvat onder meer hellingshoekafhankelijk(e) ABS en tractiecontrole, drie rijmodi, Bike Hold Control (wegrijhulp op een helling) en een nieuw gecombineerd remsysteem. Daarnaast beschikken de machines ook over een aantal ingenieuze nieuwe veiligheidsfeatures zoals Blind Spot Warning (dodehoekwaarschuwing), Tailgate Warning (signaleert wanneer er iemand te dicht achter je rijdt) en Rear Collision Warning (waarschuwt achterliggers die te snel naderen middel lichtsignalen). Cruise-control, keyless start en elektronisch afsluitbare zijkoffers ronden het plaatje af. Spin in dat elektronicaweb is een 178 mm groot TFT touchscreen, dat uiteraard is voorzien van bluetooth connectivity (te koppelen aan je smartphone via Indian’s Ride Command app).

Wanneer Indian’s nieuwe 112 PowerPlus-modellen bij de dealer staan, is nog niet exact bekend, de prijzen daarentegen wel: de Chieftain en Roadmaster zijn er vanaf respectievelijk € 39.190,- en € 41.990,-, de Challenger en Pursuit vanaf € 39.190,- en € 42.090,-.

Sport Chief RT

Sport Chief RT 12

Foto: Indian

Bij de nieuwe Sport Chief RT bewandelt de Amerikaanse traditiefabrikant een beetje dezelfde weg als bij haar Scout line-up. Op dezelfde basis verschillende modellen creëren door simpelweg een andere randaankleding te kiezen. De basis van de Chief-lijn is daarbij een stalen dubbel wiegframe met daarin gelepeld dat heerlijk authentiek ogende, luchtgekoelde Thunderstroke-blok met zijn fraaie koelribben. Goed voor een vette 156 Nm koppel!
Daaromheen creëerde Indian een voor cruiser begrippen sportieve aankleding, zowel technisch als optisch. De Sport is uitgerust met slanke koffers, een klein topkuipje (club fairing) en 152 mm risers met daarin geklemd een relatief breed stuur. In combinatie met de ‘forward controls’ zou dat in een ontspannen zithouding moeten voorzien.
Het sportieve thema wordt doorgezet bij het rijwielgedeelte, aan de voorzijde bijvoorbeeld geen conventionele telescoopvork, maar een upside-down exemplaar van KYB. Achter wordt de boel afgeveerd door een paar FOX schokdempers, waarvan de in- en uitgaande demping instelbaar is. De Sport rolt op een 19 inch voor- en 16 inch achterwiel met Metzeler Cruisetec schoeisel rond de velg. Aan de voorzijde ook twee Ø 320 mm remschijven met een paar radiale, vierzuiger remklauwen van Brembo.

Ook de Indian Sport Chief RT kan daarbij bogen op tal van elektronische hulpjes, met onder meer een rond TFT touchscreen (met bluetooth connectivity), ABS, cruise-control en keyless start. De nieuwe Sport Chief RT komt er in drie kleuren, zwart, rood en grijs, prijzen beginnen bij € 28.290,-.

Kijk voor meer info en alle beschikbare kleuren op: www.indianmotorcyclebenelux.com.

Gerelateerd nieuws

Warmdraaien – Golden ticket!

Warmdraaien – Golden ticket!

23 januari, 2025

Met bijna 20.000 nieuwe kentekenregistraties was 2024 een bijzonder goed jaar als het om de nieuwverkopen ging. En ...

Overig nieuws