Nieuws

Motornieuws 2024 – Yamaha XSR900GP

We zagen het akelig productierijpe prototype deze zomer al opduiken op het Engelse Goodwood Festival of Speed, maar nu heeft Yamaha haar nieuwe XSR900GP officieel gepresenteerd.

Retro hoeft niet altijd oud te zijn. Zo refereert Yamaha met de XSR 900 liever aan hun eigen superbikes uit de jaren tachtig en negentig dan de Britse equivalenten uit de jaren zeventig. Met de XSR900GP gaat Yamaha nu nog een stapje verder en introduceert het een ‘nieuwe, oude’ racekuip op het aluminium frame. En nu denk je misschien ‘waar ken ik dat van?’. Klopt, en daarvoor hoeven we niet eens zo heel ver terug in de tijd. In 2017 presenteerde Yamaha namelijk voor het eerst een XSR met tophalf-stroomlijn en clip-ons in vorm van de XSR900 Abarth.

Maar goed, snel terug naar 2023. Als je van Yamaha’s FZR’s en TZR’s hield, weet je de nieuwe XSR900GP ongetwijfeld ook te waarderen, want die twee geweldige typeaanduidingen uit de jaren ’80 en ’90 zijn deze GP op het lijf geschreven. De kleine, hoekige koplamp herinnert zeker aan die periode, alhoewel het helemaal van deze tijd is en in led is uitgevoerd. Daarboven torent de stroomlijn met een neus die door het gele vlak voor het startnummer doet denken aan 500cc-GP-racers uit die tijd. Een zelfde herinnering roept het rood/witte kleurenschema op.

De basis van de nieuwe GP is – geen verrassing – de Yamaha XSR900. De 890cc metende en 119 pk sterke driecilinder, het aluminium frame en de volledig instelbare KYB-veerelementen zijn ongewijzigd overgenomen op de nieuwe XSR900GP. Wel is het gewicht met 200 kilo logischerwijs iets hoger dan de 193 kilo wegende XSR900.

Afgezien van de nieuwe kuip verschillen de GP en de basisvariant desondanks in een aantal opzichten nog best van elkaar. Waar de XSR900 een buizenstuur heeft, grijp je in het zadel van de GP naar nieuwe clip-ons. En deze zijn het noemen waard, want ze zijn voorzien van compleet nieuwe schakelunits, die eindelijk de nogal hoekige armaturen aflossen. Hopelijk gaan we dat op meer Yamaha-modellen zien. Bijna onopvallend en dus aangenaam subtiel: frame, swingarm en subframe van de GP zijn zilverkleurig gespoten en wijken af van de naakte XSR 900, waar dit allemaal zwart is. En last but not least is de GP voorzien van verstelbare voetsteunen en een derde generatie Yamaha-quickshifter.

Naast deze Legend Red kleurstelling komt de XSR900GP er ook in Power Grey. De prijs is nog niet bekend.

 

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Piaggio presenteert nieuwe MP3 310

Piaggio presenteert nieuwe MP3 310

27 september, 2024

Scooterfabrikant Piaggio heeft haar nieuwe MP3 310 gepresenteerd. Deze nieuwe uitvoering van de driewieler heeft ...
Waterdichte reisgenoot

Waterdichte reisgenoot

26 september, 2024

Het Duitse Ortlieb heeft haar portfolio onlangs uitgebreid met deze nieuwe Duffle RC, een zeer degelijke reistas ...

Overig nieuws