Nieuws

Motornieuws 2024: BMW R1300GS Adventure

Soms is één plus één gewoon twee: nadat BMW afgelopen najaar het doek trok van de hagelnieuwe R1300GS, leek het enkel een kwestie van tijd voor er ook weer een Adventure-uitvoering van het Beierse succesnummer zou komen. Aldus geschiedde: op haar eigen BMW Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen presenteerden de Duisters hun nieuwe vlaggenschip!

Daarbij bewandelen ze grotendeels dezelfde (en bewezen) weg als bij alle voorgaande Adventure-modellen. Geen verrassingen dus met betrekking tot de prestaties, de exact 1.300 cc metende ShiftCam boxer is dus ook in Adventure-trim goed voor maximaal 107 kW (145 pk) bij 7.750 tpm en 149 Nm koppel bij 6.500 tpm. Die riant gevulde koppelkromme heeft de nieuwe avonturier ook wel nodig, want met een rijklaar gewicht van 269 kilo heeft ‘íe bijna 20 kilo meer aan spek op de botten dan de ‘gewone’ GS. Hoofdverantwoordelijke daarvoor is de enorme tank, die met 30 liter maar liefst elf liter meer wegslikt dan de standaardversie. Goed voor een geschatte actieradius van rond de zeshonderd kilometer.

Verder is de nieuwe Adventure standaard uitgerust met het semi-elektronische DSA (Dynamic Suspension Adjustment, dat optioneel is op de standaardversie) met 20 millimeter langere veerwegen (210 mm voor en 220 mm achter). Daardoor is ook de wielbasis met 1.534 mm fractioneel langer dan die van de reguliere GS (1.518 mm), evenals de naloop (118,8 mm tegenover 112 mm van de standaardversie). De GSA staat uiteraard standaard op een setje fraaie spaakwielen, waarvan de bandenmaten met respectievelijk 120/70R19 voor en 170/60R17 achter identiek zijn aan de standaardversie.
Verder is de Adventure standaard voorzien van een aluminium carterbeschermer, een hogere ruit en hoger stuur, enduro voetsteunen en een set stevige valbeugels, evenals een sterker subframe (nu van aluminium), inclusief kofferdragers met magnetische vergrendeling (koffers niet inclusief).

In vergelijking met de basis GS zijn de afmetingen ook weer een stuk imposanter. Door de grotere tank bouwt de boxer beduidend breder, daarbij staat de boxer ook een stuk hoger op de pootjes, de zithoogte meet een indrukwekkende 870/890 mm. De DSA-vering kan echter optioneel ook worden opgewaardeerd met adaptive vehicle height control, waarbij de rijhoogte tijdens langzame manoeuvres met 30 mm tot 840/860 mm wordt teruggebracht. Als extra optie is het systeem er ook voor ‘small riders’, waarmee de standaard rijhoogte al met twintig millimeter wordt verlaagd.

Net als de reguliere R1300GS komt ook de avontuurlijke telg qua uitrusting zeer goed beslagen ten ijs. De lijst aan standaardfeatures omvat onder meer vier rijmodi (Eco, Rain, Road, Enduro), hellingshoekafhankelijk ABS Pro, dynamische tractiecontrole, hill start control, dynamische cruise-control, handvatverwarming, bandenspanningscontrole en Intelligent Emergency Call.
Weinig meer te wensen, maar wie meer wil, kan meer krijgen. Dankzij het bomvolle accessoiresprogramma kan de Adventure nog veel luxueuzer worden opgetuigd, waarbij de koper vanaf 2025 ook kan kiezen voor het nieuwe ASA-systeem, ofwel Automatic Shift Assistance, een elektronisch aangestuurde koppeling en versnellingsbak.

De nieuwe R1300GS komt er in verschillende uitvoeringen, de basisversie wordt namelijk terzijde gestaan door een Triple Black, GS Trophy en Option 719 Karakorum variant. De nieuwe R1300GS Adventure is er vanaf € 26.950,-. Info: www.bmw-motorrad.nl

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws