Motornieuws 2024 – Aprilia RS457
Goed nieuws voor A2-liefhebbers met een voorliefde voor sportmotoren: Aprilia komt volgend jaar met de nieuwe RS457, die het gat dicht tussen de RS125 A1-racer en de grotere RS660 en RSV4-modellen. En dat doet het door de wettelijke kaders tot op de laatste druppel uit te knijpen.
De nieuwe vloeistofgekoelde twin met dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder is namelijk goed voor de maximale 35 kW (48 pk), tegenover een rijklaargewicht van 175 kilo. Dat resulteert in exact de wettelijk maximale toegestane 0,2 kW/kg.
Dat blok hangt in een aluminium brugframe dat weliswaar sterk gelijkenissen vertoont met dat van de RS660, maar volledig nieuw ontworpen is en met zijn blinkende oppervlak een beetje nostalgische herinneringen oproept aan de roemruchte tweetakt RS125. De swingarm lijkt, zeker aan de rechterzijde, eveneens uit aluminium vervaardigd, maar is van staal. Aprilia moest immers iets doen om aan het minimumgewicht van 175 kilo te komen. Het rijwielgedeelte wordt gecompleteerd door remmen van Bybre, een Ø 41 mm upside-down voorvork (120 mm veerweg) en een direct op de swingarm gemonteerde achterschokbreker (130 mm veerweg). Voor en achter is de veervoorspanning instelbaar, achter additioneel ook de uitgaande demping.
De RS457 is standaard behoorlijk rijk uitgerust voor een motorfiets in het A2-segment, met onder meer een 5” TFT dashboard (bedienbaar vanaf het stuur), ride-by-wire, drie rijmodi, (uitschakelbare) tractiecontrole en ledverlichting rondom. Een quickshifter is bovendien optioneel. Wanneer de nieuwe RS457 precies komt en wat ‘ie gaat kosten, is helaas nog niet bekend. Info: www.aprilia.nl