Motornieuws 2023 – BMW M1000RR
Onlangs presenteerde BMW een nieuwe S1000RR voor 2023, met onder meer winglets en meer vermogen. Indirect is de nieuwe basis superbike uit Beieren er ook verantwoordelijk voor dat komend jaar de M1000RR op een update wordt getrakteerd!
Al vanaf 1972 heeft BMW de snelle M-modellen in haar portfolio, die stonden echter altijd op vier wielen. Pas in 2021 werd de eerste M tweewieler (als vervanger voor de high-end HP-versies) gepresenteerd: de M1000RR. Een knap jonge verschijning dus nog, die daarom ook eigenlijk helemaal nog niet op de nominatielijst voor een update stond. Maar nu de basisversie van de superbike qua uitrusting, prestaties (210 om 212 pk) en design (lees: heeft nu ook winglets) wel akelig dicht tegen de exclusieve M-versie aanleunt, moest die laatste natuurlijk wel naar een iets hoger plan worden getild om het toch behoorlijke prijsverschil van meer dan twintig mille (!?!) tussen de beide nieuwe 2023-versies te kunnen rechtvaardigen
Zo heeft de nieuwe M nu opvallend veel grotere winglets gekregen aan de voorzijde, enerzijds ter verbetering van de aerodynamica en downforce, anderzijds natuurlijk om hem wat meer van de gewone RR te distantiëren. Een andere feature zal door een deel van het publiek met gejuich en door een ander deel juist met afgrijzen worden ontvangen: in de M-kuip maken de veelbesproken haaienvinnen van het originele 2009 RR-model namelijk hun rentree. Die zijn alleen voor de M weggelegd overigens, niet voor de basisversie.
Het aerodynamicapakket wordt verder gecompleteerd met de toevoeging van zogenaamd carbon ‘brake ducts’, die verkoelende rijwind naar de geanodiseerde vierzuiger Nissin remklauwen leiden, en M Aero Wheelcovers (voor het eerst op een productiemotor), die eveneens van carbon zijn vervaardigd. Resultaat van deze aerodynamische aanpassingen? BMW claimt een verhoogde topsnelheid die nu 314 km/uur bedraagt (was 306 km/uur).
Ook de achterzijde is licht aangescherpt. De nieuwe M is namelijk van een speciaal endurance zadel voorzien en uitgerust met een kortere nummerplaathouder. Ook de kabelboom is aangepast en nu voorzien van een LWS stekker, die het verwijderen van de nummerplaathouder en lichtunit vereenvoudigt.
Rest natuurlijk nog wel een puntje, hoe zit het met de prestaties? Nou, die zijn onveranderd, al heb je met 156 kW (212 pk) bij 14.500 en 113 Nm bij 11.000 tpm, die de ShiftCam viercilinder met titanium kleppen en drijfstangen genereert, natuurlijk weinig reden tot klagen. Zeker niet in combinatie met een rijklaar volgetankt gewicht van slechts 193 kilo.
Onder de streep gewoon weer een likkebaardend lekker, übersportief pretpakket, waar wel een behoorlijk prijskaartje aan hangt. De nieuwe M1000RR is er namelijk vanaf € 45.639,-.
Info: www.bmw-motorrad.nl