Motornieuws 2020: Yamaha Tmax gaat naar 560cc
Met de Tmax lanceerde Yamaha in 2001 een maxiscooter, die het gemak van een scooter combineerde met de snelheid en de stuureigenschappen van een motorfiets. Een hit was geboren, want sindsdien zijn er liefst 275.000 stuks van verkocht.
Komend jaar maakt de zevende generatie zijn opwachting en die belooft sneller, sportiever en dynamischer dan alle voorgaande te zijn. Basis onder die belofte is een zwaarder en sterker motorblok. De bekende paralleltwin met 360°-krukas met loze contrazuiger voor de balancering meet door een iets grotere boring niet langer 530 cc maar 560 cc. Exacte cijfers noemt Yamaha nog niet, maar in deze nieuwe Euro5-trim, met eveneens nieuwe gesmede aluminium zuigers en nieuwe drijfstangen, zou de twin 3,5% meer vermogen en 6% meer koppel moeten leveren.
Gebleven zijn uiteraard de op de vorige generatie gepresenteerde twee rijmodi, het ‘keyless’ startsysteem en de tractiecontrole. Die laatste is licht aangepast en dat geldt ook voor veringsettings. Yamaha heeft het geheel in heel herkenbare Tmax-jas verpakt, maar het design oogt net even agressiever en sportiever dan voorheen. Eyecatchers zijn ook de nieuwe led-knipperlichten voor en het T-vormige led-achterlicht. Wat de nieuwe Tmax, die in december in twee grijsvarianten bij de dealer staat, gaat kosten, is helaas nog niet bekend. Een eerste test van de nieuwe Yamaha Tmax lees je trouwens al in MotoPlus 23.
Tech Max
Waar de huidige generatie Tmax in de showroom gezelschap heeft van een SX- en DX-versie, wordt de nieuwste uitvoering geflankeerd door deze Tech MAX-uitvoering. En daar zitten behoorlijk wat extra’s op. Wat te denken van een elektrisch verstelbare ruit, cruise control, handvat- en zadelverwarming en verstelbare achtervering? Daarnaast heb je met de speciale My TMAX Connect-app toegang tot een GPS-tracking-systeem en heb je de beschikking over geofencing en een aantal andere functionaliteiten. Daarnaast is de Tech MAX, kleuren Tech Kamo en grijs, makkelijk herkenbaar aan de goudkleurige voorvorkpoten.