Motornieuws 2020: Triumph Street Triple RS
In 2007 gelanceerd als Street Triple 675 evolueerde Triumph’s kleine driecilinder naked in 2017 tot Street Triple 765. Toch staat er voor 2020 weer een vernieuwd model op de planning, voornamelijk vanwege de nieuwe Euro5-norm. Maar als je dan toch bezig bent, pak je ook wat andere zaken aan natuurlijk. En ziehier de nieuwe Street Triple 765 RS, die het spits van de vernieuwde lijn afbijt.
Zoals gezegd vormt de ophanden zijnde Euro5-norm, die vanaf januari 2020 van kracht is, de basis voor de update van de 2020 Street Triple 765. De nieuwe norm schrijft onder meer een verlaging van de emissiewaarden (ongeveer een derde ten opzichte van Euro4) voor en daarom krijgt de driecilinder nu onder meer een tweede katalysator.
Een vernieuwde einddemper, andere nokkenas met aangepaste uitlaatnokken, balanspijpen tussen de uitlaatbochten en een lagere interne massatraagheid zorgen er echter voor dat er op het gebied van vermogen en koppel niet is ingeleverd. Sterker nog, Triumph claimt dat zowel vermogen als koppel in het belangrijke middengebied met 9% gegroeid zijn. Het maximum koppel groeide daarbij niet alleen met twee newtonmeter tot 79 Nm, het wordt ook duidelijk eerder vrijgeven. Piekte het koppel voorheen pas bij 10.800 toeren, op de 2020 Street Triple is dat al bij 9.350 tpm het geval. Bovendien kom je daarbij door een kortere eerste en tweede versnelling nu nog beter uit de startblokken.
Niet alleen technisch is de driepitter onderhanden genomen, ook optisch is-ie flink aangescherpt. Het design is een stukje scherper geworden, agressiever misschien ook wel. Daarbij is de nieuwe koplamppartij, uiteraard wel weer met de ‘o zo kenmerkende dubbele ‘kijkers’, ongetwijfeld het meest in het oog springend. Maar ook de vernieuwde zijpanelen met de meer prominent vormgegeven luchtinlaten, geven de Street een veel krachtiger oogopslag.
Het uitrustingsniveau van de RS is eveneens naar een hoger plan getild. Zo is het TFT dashboard op het gebied van functionaliteit wat gefinetuned, zijn de vijf rijmodi (Road, Rain, Sport, Track en een vrij programmeerbare Rider-modus) verfijnd en beschikt de RS nu standaard over een up/down quickshifter.
Hoe alle aanpassingen van de nieuwe Street Triple 765 RS, die in metallic zwart en matzilver leverbaar wordt, in de praktijk uitpakken, kunnen we je al op korte termijn vertellen. Komende week namelijk al mogen we de ravissante Engelsman al op het Spaanse Cartagena aan de tand voelen. Je leest er alles over in MotoPlus 20/2019, die vanaf vrijdag 18 oktober in de winkel ligt!
Info: www.triumphmotorcycles.nl