Motornieuws 2020: De RS660, zoals alleen Aprilia dat kan
Een supersport-machine zoals alleen Aprilia die kan maken. Anders is de RS660 niet te omschrijven. Het is namelijk niet enkel een fraaie verschijning, de ‘halve V4’ is ook goed voor een zeer nette 100 pk.
Kijkende naar overige motoren in het supersport segment positioneert de Aprilia zich daarmee in de buitencategorie. En dat ‘halve V4’ is geen loze kreet. Qua constructie is het blok van de RS660 namelijk identiek aan de voorste cilinderpartij van Aprilia’s V4 1100.
Het blok hangt in een gepolijst aluminium frame en ook de dubbelzijdige swingarm is van aluminium. Aan de rechterzijde is de swingarm banaanvormig uitgevoerd om ruimte te maken voor de einddemper. Verdere details van de RS zijn radiale remklauwen van Brembo voor, een Kayaba upside-down voorvork, direct afgeveerde achterschokbreker, een modern TFT dashboard en een lichtvoetig setje smeedwielen.
Ook qua elektronica is de RS660 alles behalve onderbedeeld. Zo is een 6D IMU standaard aan boord, waarmee een keur van hulpsystemen aangestuurd wordt. Denk bijvoorbeeld aan bochten-ABS, tractiecontrole, wheeliecontrole, cruise control, een up-en-down quickshifter, regelbare motorrem en verschillende motormappings. In totaal is er keuze uit vijf verschillende rijmodi (Commute, Dynamic, Individual, Challenge en Time Attack).
Droog legt de RS660 volgens Aprilia 169 kilo in de weegschaal. Hoe zich dat naar het rijklaar gewicht vertaalt, is nog niet bekend, maar dat zal vermoedelijk rond de 185 à 190 kilo liggen. Andere noemenswaardige zaken zijn de GP-winglets, rondom ledverlichting en zeer sierlijke kleurstelling.
Fraaie en welkome aanvulling op het motortoneel. Bovendien heeft het er alle schijn van dat het nieuwe 660-platform zich binnen afzienbare tijd op uitbreiding mag verheugen. In Milaan werd namelijk ook een conceptmodel van de Tuono 660 onthuld, die er nagenoeg productierijp uitziet!