Motornieuws 2020: Bobber krijgt Triumph Factory Custom-label
Begin dit jaar presenteerde Triumph haar nieuwe Triumph Factory Custom-label (kortweg TFC): af fabriek geleverde gelimiteerde en bovenal exclusieve edities van bestaande modellen. De Thruxton R en hagelnieuwe Rocket III mochten zich als eerste verheugen op deze luxekuur, nu gevolgd door de in 2017 gelanceerde Bobber.
Waarin vertaalt zich die upgrade? Allereerst in meer vermogen (87 t.o.v. 77 pk) en koppel (+4 newtonmeter, 110 Nm bij 4.500 tpm) en een wat gretiger karakter. De 1200 onderging namelijk een soortgelijke kuur als de nieuwe Thruxton RS, zo steeg het maximale toerental met 500 tpm en heeft het blok nu een veel lagere interne massagtraagheid door aanpassingen aan onder meer koppeling, krukas en balansassen.
Verder pronkt de Bobber TFC uiteraard met een bijzonder hoogwaardig rijwielgedeelte. Öhlins neemt bijvoorbeeld zowel voor als achter de veringhonneurs waar, een exclusieve radiale Brembo MCS rempomp met M50 Monoblocs aan de voorzijde zorgen voor een adequate vertraging en Arrow-dempers voor een passend geluid. In vergelijking met de standaardversies legt de TFC bovendien 5 kilo minder in de weegschaal. Ook qua aankleding steekt de TFC boven de standaard Bobber uit, de uitrusting omvat onder meer carbon kuipdelen, leren zadel, kort voorspatbord en diverse zwarte delen (frame, swingarom en wielen). Elke machine wordt bovendien geleverd met een genummerde badge op de kroonplaat.
De Bobber TFC komt er in een wereldwijde oplage van 750 stuks.