Nieuws

Motornieuws 2017: Ducati 939 Supersport

Al een paar keer nam Ducati de gelegenheid te baat om tijdens haar eigen World Ducati Week een nieuw model als eerste aan haar eigen fans te tonen. Zo ook dit jaar, waar bezoekers na inlevering van mobiele telefoon en camera mochten kennismaken met de nieuwe 939 Supersport. Ondanks dat er één of twee wazige fotootjes her en der opdoken, bleef het grote geheim redelijk bewaard, maar nu is de machine die zeer waarschijnlijk komend najaar op de Eicma officieel zal worden onthuld, ook in het wild gesnapt. Weliswaar nog in ruim bedekkende camouflage kledij, de grove lijnen laten echter niet veel aan de verbeelding over. De nieuwe Supersport komt overduidelijk tegemoet aan het publiek dat weliswaar de looks van een ravissante superbike wil, maar dan met meer geciviliseerde manieren én tegen een wat vriendelijker prijs. Precies zoals de oorspronkelijke Supersport uit begin jaren ’90 dat ook deed.
De 939 maakt gebruik van verschillende bestaande Ducati componenten, het vloeistofgekoelde blok is uiteraard geadopteerd van de afgelopen jaar geïntroduceerde Hypermotard 939, al meldt Ducati er wel bij dat tachtig procent van de onderdelen nieuw of vernieuwd is. In de Hypermotard is de V-twin goed voor 110 pk, naar verwachting wordt dit voor de Supersport opgekrikt tot +/- 120 pk. Swingarm en het aan de cilinderkoppen gemonteerde frame komen van de Monster, optisch daarentegen leunt de machine heel sterk tegen de Panigale aan. Begrijpelijk aangezien die als uiterst aantrekkelijk te boek staat. Hoe aantrekkelijk de prijs gaat worden blijft nog even gissen, wel is bekend dat er naast een standaarduitvoering ook een wat luxere S-variant komt. Laat maar komen!

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

17 november, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...

Overig nieuws