Motorfabrikanten die ballen tonen, verdienen respect!
Zo, de vakantieweken liggen inmiddels alweer achter ons. Komkommerweken heten ze in de mainstream-media en eigenlijk geldt dat ook wel een beetje voor de motorwereld. De MotoGP en het WK Superbike liggen stil en het echte motornieuws voor het nieuwe jaar moet doorgaans nog loskomen.
De enige fabrikant die daar in de regel een uitzondering op vormt is Harley-Davidson. De Amerikanen hebben namelijk al jarenlang de gewoonte om hun nieuws voor het nieuwe modeljaar in de zomermaanden bekend te maken. Met normaal gesproken modellen met een ander stuur, zadel, een ander gelikt klinkend kleurtje of wat andere toeters en bellen niet echt nieuws om meteen voor uit je luie stoel te komen. Maar de afgelopen twee jaar was dat al flink anders met het compleet nieuwe Milwaukee Eight-blok en daarop volgende de compleet vernieuwde Touring- en Softail-lijn met die nieuwe vierkleps-krachtbron aan boord.
Toch hebben deze vernieuwingen Harley-Davidson nog niet de gehoopte successen gebracht. De verkoopcijfers in eigen land en ook in veel andere landen blijven achter bij de verwachtingen. De oorzaak? Daar is niet zo maar even de vinger op te leggen, maar feit is wel dat Harley’s line-up nog steeds heel traditioneel Harley is en naast de hardcore groep liefhebbers waarschijnlijk niet zo heel snel nieuwe doelgroepen zal aantrekken. Daarnaast maakt het moddergooien tussen Amerika en Europa met importheffingen het er al niet veel beter op, maar dat is een verhaal dat vooral in de politieke arena uitgevochten zal worden.
2022
Harley-Davidsons belangrijkste strijd vindt de komende jaren misschien wel op de winkelvloer plaats en dat de Amerikanen daar een flinke slag willen slaan, blijkt wel uit het nieuws dat onlangs bekend werd gemaakt. Onder de noemer ‘More Roads to Harley-Davidson’ heeft Harley een groeiplan tot 2022 gepresenteerd met als belangrijkste oogmerk het aantrekken van een nieuwe generatie motorrijders. Dat dit niet gaat lukken met een ander stuur, zadel of kek kleurtje is de Amerikanen inmiddels duidelijk en dus worden de bakens de komende jaren flink verzet met een nieuw modulair middelzwaar modelplatform, waarvan een heuse allroad het voorlopige boegbeeld is, naast een misschien wel even verrassende streetfighter en een wat meer vertrouwd ogende custom.
Maar wie had dat durven denken, een hoogpotige avonturier met een Harley-logo? Deze Pan America 1250 zal in aartsconservatieve Harleykringen misschien als heiligschennis worden ontvangen, maar het getuigt van realiteitszin en lef tegelijkertijd dat Harley-Davidson letterlijk van de zo lang veilig gewaande gebaande paden durft af te wijken. Op dit drietal nieuwe modellen moet nog wel tot 2020 worden gewacht, maar komend modeljaar dropt Harley-Davidson ook al een op voorhand spraakmakend bommetje met het productiemodel van de LiveWire, de eerste elektrisch aangedreven motorfiets van de Amerikanen, waarvan we een paar jaar terug al een prototype zagen.
Respect!
Nu wordt er vaak besmuikt gegniffeld als de naam Harley-Davidson in één zin wordt genoemd met technische vooruitgang en gegrapt dat de Amerikanen al langer dan een eeuw gebruik maken van dezelfde basistechniek, maar voorlopig is ‘Milwaukee Iron’ komend modeljaar de enige van de traditionele motorfabrikanten die vooruitstrevende ballen durft te tonen en dat verdient respect!
Jeroen Hidding
Adjunct-hoofdredacteur MotoPlus