Motoren van de toekomst nu al op de Eicma
Een nieuwe motor wordt niet van de ene op de andere dag bedacht. Daar gaan uitgebreide design-studies en conceptmodellen aan vooraf. Het voordeel hierbij is dat ontwerpers zich niet aan regeltjes hoeven te houden. Dus geen lelijke nummerplaathouders, uitstekende spiegels of een praktisch uitlaatsysteem.
Nee, dit zijn pure machines die niets anders hoeven te doen dan er prachtig uitzien.
VITPILEN 701 AERO
Komt deze Vitpilen 701 Aero concept je enigszins bekend voor? Kan, in 2016 onthulde Husqvarna namelijk een ander Aero-conceptmodel, toen op basis van de Vitpilen 401 en die heeft wel wat weg van deze 701 Aero. Het betreft een wat sportievere uitvoering van de reguliere Vitpilen, waarbij het topkuipje, dat een eenheid vormt met de tank, qua design volledig in de pas loopt met de rest van het opvallende Vitpilen-design.
ARC VECTOR
Als we het gloednieuwe motormerk Arc, dat wordt ondersteund door de investeringstak van Jaguar/Land Rover, mogen geloven is hun Vector de meest geavanceerde elektrische motorfiets ter wereld. Die bewering wordt vooral kracht bijgezet door het door Arc ontwikkelde Human Machine Interface-systeem.
Zo zit het dashboard niet op de motor zelf, maar in een HUD in de bijgeleverde helm. Ook de jas van Arc is een wezenlijk onderdeel van de Vector. Deze is namelijk voorzien van haptische waarneming. Iets dat volgens Arc voor een nog completere motorrijervaring moet zorgen. Hoeveel je voor deze unieke ervaring moet betalen, is nog niet bekendgemaakt.
YAMAHA 3CT
de nieuwe Niken GT blijkt niet de enige driewieluitbreiding bij Yamaha, in Milaan werd namelijk ook deze 3CT gepresenteerd. Een prototype nog weliswaar, die er evenwel al behoorlijk productierijp uitziet. In 2015 betraden de Japanners met de Tricity 125 voor het eerst het driewielpad, in 2017 volgde vervolgens een 155cc-versie.
Met name in Parijs en grote Zuid-Europese steden sloeg de driewieler goed aan en naar nu blijkt is die klandizie toe aan een wat zwaardere versie. Deze nieuwe, fris vormgegeven ‘Leaning Multi-Wheeler’, onder meer uitgerust met het Tilt Lock Assist-systeem waardoor je het kantelsysteem als het ware kunt vergrendelen, is dan ook uitgerust met een 292cc-eencilinder die ook in de Yamaha’s succesnummer XMax 300 dienst doet en goed is voor 28 pk.
ENERGICA BOLID•E
Altijd al willen weten wat je krijgt als een technologiebedrijf en een motorfabrikant de handen ineen slaan? Maak kennis met de Bolid·E, geboren uit de samenwerking tussen Energica en Samsung. Dat die spiegels zo dicht bij elkaar staan is overigens een feature. Het zijn namelijk slimme spiegels, bestaande uit twee galaxy-schermen die laten zien wat camera’s aan de voor- en achterzijde vastleggen.
Die camera aan de voorzijde wordt voornamelijk gebruikt om eventuele obstakels en gevaren te detecteren. Hierdoor is het mogelijk de bestuurder via de spiegels tijdig op de hoogte te brengen. Iets dat volgens Energica zorgt voor een totaal nieuw niveau van veiligheid. De machine is daarnaast zo ontworpen dat je de motor met een Samsung Galaxy watch kunt ontgrendelen. Met de bijgeleverde app kun je ook alle statistieken van de motor bijhouden.
KYMCO SUPERNEX
Een supersport-motor van Kymco? Jazeker. Deze elektrisch aangedreven sportmotor komt uit de stal van de Taiwanese fabrikant. Meest opvallende? Het geluid. In tegenstelling tot de concurrentie is deze machine namelijk niet stil. Kymco heeft de SuperNEX, zoals de motor heet, uitgerust met een Active Acoustic Motor. Kort samengevat een versterker voor de elektromotor die de toonhoogte en intensiteit van het geluid kan aanpassen.
BENELLI LEONCINO 800
Het lag al een beetje in lijn der verwachting, en nu heeft Benelli op de Eicma officieel een grote versie van de Leoncino 500 gepresenteerd. Veel is er over deze Benelli Leonico 800 nog niet bekend. Afgaande op de conceptmotor krijgt de grote broer van de 500, als de 752S, 750cc paralleltwin als krachtbron.
Ook het vakwerkframe van de 752 S lijkt zijn terugkeer te maken in de grotere Leoncino. De aluminium swingarm is echter wel nieuw en dat geldt ook voor de uit aluminium vervaardigde passagierssteunen.
Uiteraard ontbreekt ook op de Leoninco 800 de kenmerkende Benelli-leeuw niet.
MV AGUSTA SUPERVELOCE 800
Het ontwerp van deze Superveloce 800 is gebaseerd op de klassieke kleuren van oude MV-Agusta-modellen. Qua techniek ligt de F3 800 er aan ten grondslag. Het resultaat is een prachtig vormgegeven machine. Uniek is het nieuwe uitlaatsysteem met twee einddempers rechts en één aan de linkerkant.
Om het gevoel met vroeger niet te verliezen is over de tank een lederen riem gespannen.
APRILIA RS 660
De geruchten gingen al langer rond dat Aprilia ook in het lichtere supersport-segment wilde stappen. Deze RS 660 is daar het bewijs van. Een zeer productierijp ogende sportmotor met in het hart een compleet nieuwe paralleltwin van de Italianen.
Even opvallend is overigens de adaptieve aerodynamica. De voorzijde kan eenvoudig bijgesteld worden om de airflow en downforce aan te passen.
ROYAL ENFIELD KX
Royal Enfield grijpt terug op het verleden voor de toekomst. Haar KX Concept is namelijk geïnspireerd op de Royal Enfield KX 1140 uit 1938. In tegenstelling tot het origineel wordt het concept aangedreven door een 834 cc V-twin.
Verder is de KX echt een ode aan de machine van weleer. Uiteraard wel met een klein modern sausje. Zo is het dashboard volledig digitaal en is er rondom gekozen voor LED-verlichting.
HONDA CB125M/X
Met de CB125M en CB125X heeft Honda twee lichtgewicht designstudies binnen de in 2018 gelanceerde Neo Sports-lijn gepresenteerd.
Daarbij is de CB125M een soort mix tussen een naked en een supermotard. De CB125X, met zijn langere voorpoten is juist veel avontuurlijker georiënteerd. Wat de motoren verbindt zijn de minimalistische lijnen en het moderne kontje.