Warmdraaien

Mijn generatie leerde dat nog op een – vaak opgevoerde – vierbak

Normaal komt de nieuwstrein rond de feestdagen piepend en krakend tot stilstand, maar afgelopen weken buitelden de grote krantenkoppen over elkaar heen. Niet voor 2019-motornieuws, dat hebben we al in alle geuren en kleuren voorbij zien komen en inmiddels zitten we al volop in de testen van 2019-modellen al los. Zoals die van de Triumph 1200 Scrambler in dit nummer, waar we net voor kerst in Portugal mee reden. En de Royal Enfield GT en Interceptor 650, die ook in dit nummer staan.

Vlak voor Kerst was de Sportman van het Jaar-verkiezing een issue. Met MXGP-wereldkampioen Jeffrey Herlings streed er voor het eerst in 41 jaar weer een motorsporter mee om die eretitel, na Wil Hartog die in 1977 Nederland in vuur en vlam zette met zijn TT-winst in Assen.

Unieke prestatie
Wil moest het toen afleggen tegen wielrenner Hennie Kuiper die toch ook mooi tweede werd in de Tour de France. Ditmaal werd schaatser Kjeld Nuis verkozen en greep Jeffrey er dus naast. Social media ontplofte met boze reacties en website GeenStijl riep Herlings een dag later uit tot ‘Sportpersoon van het Jaar’. De unieke prestatie van Herlings werd dus gelukkig ook veel breder – en buiten de motorwereld – hoog gewaardeerd!

En Jeffrey zelf? Die kwam speciaal voor de gala-avond even terugvliegen van zijn trainingskamp bij Valencia, om keurig beheerst te reageren: “Ach, het is al een overwinning dat ik als motorsporter genomineerd was. Ik wist dat ik in dit olympische kliekje geen kans maakte. Ik weet van mezelf dat ik het niet beter had kunnen doen: ik heb in mijn sport het hoogst haalbare, de MXGP-wereldtitel, behaald. Ik heb 27 wedstrijden gewonnen en stond in alle wedstrijden waarin ik ben gestart op het podium. Kortom: ik stap zo weer lachend het vliegtuig in, terug naar Spanje.”

Automaat
Ook de rijexamens hielden de gemoederen eind 2018 bezig. Eerst was daar het nieuws dat je voor je autorijbewijs in de toekomst ook zonder aparte vermelding op je rijbewijs met een automaat mag afrijden, twee weken later gevolgd door de mededeling dat navigatie onderdeel van het examen gaat uitmaken. Dus niet langer een instructeur of examinator die je weg wijst, maar een TomTom.

Het CBR wil zich blijkbaar meer gaan confirmeren aan de dagelijkse praktijk. Wat dit voor motorrijexamens gaat betekenen, is nog niet duidelijk. Automaten zijn op de motor nog geen gemeengoed, maar schakelen kan voor veel aspirant-motorrijders wel een extra horde zijn op weg naar het rijbewijs. Mijn generatie leerde dat nog op een – vaak opgevoerde – vierbak Kreidler, Zündapp of Yamaha FS1, maar tegenwoordig is bromscooter-ervaring al uitzonderlijk. Dus de mogelijkheid tot het afrijden met een automaat zou best meer onder de aandacht gebracht mogen worden. We hebben immers ook al een hoge leeftijdsdrempel in Nederland voor kandidaat-motorrijders, dus elke manier om het motorrijden toegankelijker te maken moeten we aangrijpen.

Klimaatakkoord
Tot slot beheerste vlak voor de jaarwisseling het Klimaatakkoord ons nieuws. Knappe koppen hebben bedacht dat de CO2-uitstoot in elf jaar met 49% moet dalen, maar de begrippen motorrijder of motorfiets leveren voorlopig geen enkele hit op overheid-site www.klimaatakkoord.nl op. Benzine- en dieselauto’s liggen in de plannen echter onder vuur en dat belooft weinig goeds. Gelukkig verbruiken wij met onze motorhobby maar erg weinig energie in het grote geheel, maar mogelijke accijnsverhogingen op benzine, BPM-verhogingen (wat haaks staat op eerdere plannen om belastingtechnisch juist meer in de Europese pas te gaan lopen) en zelfs een verkoopverbod op benzine- en dieselauto’s in 2030 maken mij argwanend.

Bovag en Rai moeten nu opstaan, want ik had graag een paar daadkrachtige instanties die de komende tijd voor ons een ernstige vinger aan de pols gaan houden!

– Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws