McDeeb beauties
Een aantal jaar geleden sloegen oud Kawasaki R&D ingenieur Fabrizio di Bella en Roberto Baldo de handen ineen en ontwierpen en bouwden onder de naam McDeeb op bestelling tal van schitterende, voornamelijk retro, motoren. En momenteel gaan de zaken zo goed dat McDeeb een drietal hagelnieuwe machines in productie gaat bouwen. In kleine aantallen dat wel, om zo toch het exclusieve karakter van een Mc Deeb te behouden.
De Italianen kiezen daarbij meteen voor een breed pallet, die grotendeels op Engelse leest geschoeid is. Het roemruchte Britse Velocette vormde namelijk een belangrijke inspiratiebron en bovendien heeft de modellijn één ding gemeen, de motorische basis wordt gevormd door de luchtgekoelde eencilinder van een Royal Enfield Bullet. Dat blok is opgeboord tot 535 of 612 cc, kreeg een aluminium cilinder met een gesmede zuiger en drijfstang. Daarnaast een nieuwe kruk- en nokkenas, aluminium/titanium stoterstangen en carburateurs van Amal. De 612cc versie komt daarmee op een voor een eencilinder behoorlijk modern vermogen van 54,4 pk bij 5.800. Belangrijker voor dit trio machines is echter dat het typerende eencilinderkarakter is behouden, het echte retrogevoel wordt immers gevoed door meer dan alleen een klassieke uitstraling.
De McDeeb Thruxton, met 612cc blok en een drooggewicht van slechts 153 kilo, voert het trio aan en wordt bijgestaan door de naakte Clubman en excentrieke scrambler die luistert naar de naam Six Days. Alle drie hebben ze diverse handgemaakte componenten als tank, spatborden en zijpanelen. En mocht je nog een meer eigen gezicht aan de machine willen geven dan kan dat, het accessoireschap is onder meer gevuld met authentiek ogende Smiths tellers en een Johnny
Brittain Replica uitlaat. De productie van dit oogstrelende trio start in maart, wanneer McDeeb de deuren van haar nieuwe fabriek opent.