Getest

Lezerstest: Kawa’s twins maken indruk

Kawasaki’s lichte middenklassers, de Z650 en de Ninja 650, doen het goed in de verkoopstatistieken, waarbij de naakte Z het populairst is van beide. Onze mening kennen jullie al van diverse testen, maar wat vindt de MotoPlus-lezer van de twee Kawasaki’s? Tijd dus om beide machines eens naar onze redactie in Varsseveld te halen en een flink aantal MotoPlus-lezers uit te nodigen om met beide Kawasaki’s een afwisselende testroute door de Achterhoek te rijden.

“Fijne motoren voor niet te veel geld”

Wat een lekkere machine, die Ninja 650! Hij voelt lekker licht, waarschijnlijk door het lage zwaartepunt. Hij is wat aan de kleine kant voor mij, maar vanaf de eerste meter rij ik ermee alsof het mijn eigen motor is. De koppeling werkt licht, veel lichter dan ik gewend ben. Met het dashboard ben ik minder goede vrienden. Het is natuurlijk altijd wennen, al die cijfertjes, maar met mijn oude ogen en veel zonlicht is het toch wat moeilijk te zien wat er wordt aangegeven. De snelheidsmeter is in ieder geval duidelijk genoeg en dat is maar goed ook, want rijden wil hij wel. Dat hij slechts 75 pk heeft, is slechts te merken als je een versnellinkje te hoog zit.

Kawasaki Lezerstest Z650 Ninja650 01

Naam: Herman de Boer
Leeftijd: 64 jaar
Rijdt zelf: Triumph Tiger 800XC

De remmen zijn redelijk bijterig, in het begin even wennen. De vering van de Ninja is echt heel prettig en de Achterhoekse klinkerwegen en zelfs de Bronckhorster keitjes kan hij goed verteren. Zelfs een onverwachte verkeersdrempel in een bocht op snelheid wordt zonder zijwaartse bewegingen opgevangen. De wegligging is perfect, ik kwam zelfs al snel met mijn voetsteunen aan de grond, en dat op een voor mij vreemde motor.

Na al deze positieve dingen toch nog een wat minder positieve kanttekening. De hele fiets is voor een normaal mens van zeg 190 cm een beetje aan de kleine kant. Er is een verhoogd zadel te bestellen, maar zelfs dat lijkt me na enig proberen niet genoeg om langer dan anderhalf uur met je knieën zo opgetrokken te zitten. De motor wil ook nog wel eens trillen boven de 6.000 toeren. De Ninja vooral tussen de benen en de naakte 650 in de voetsteunen.

Over de Z650 gesproken: hij voelt als een heel andere motor dan de Ninja, terwijl er toch weinig anders aan is dan het ontbreken van veel plastic kuipmateriaal. Hij voelt wat compacter en het motorkarakter lijkt iets bulliger en doet me wat denken aan mijn vroegere Moto Guzzi Centauro.

Ik heb ook de indruk dat je meer richting de voorband zit, maar dat zal wel door het ontbreken van de kuip komen. Schakelen op deze machine gaat wat minder soepel, waarschijnlijk door de wat te lage afstelling van het pedaal. Algehele conclusie: fijne motoren voor niet te veel geld!

“Adviseren aan beginnende rijders”

Lezerstest Kawasaki Rien Padding

Naam: Rien Padding
Leeftijd: 49 jaar
Rijdt zelf: Yamaha FZ8 Fazer

Mooie motoren om te zien en het viel me niet tegen qua snelheid. Ik dacht vooraf dat de pk’s onvoldoende waren, maar dat was zeker niet het geval. Ze zien er netjes en afgewerkt uit en zijn voor die prijs best compleet. Zo ben ik zeer te spreken over de schakelindicator, die ik bij mijn eigen motor nog wel eens mis. Wel voelen ze erg fragiel aan, een breder stuur zou wonderen doen en zou de Kawasaki’s veel volwassener doen aanvoelen. De Ninja voelde trouwens wel beter aan dan de naked. De stabiliteit kan beter; zijwind komt aan, maar ook oneffen wegdek wordt goed doorgegeven. Maar ondanks bovenstaande opmerkingen heb ik heerlijk gereden. Ik zou ze zelf niet aanschaffen, maar wel adviseren aan een beginnende motorrijd(st)er.

“Voorkeur voor speelsere Z650”

Kawasaki Lezerstest Z650 Ninja650 02

Naam: Joost de Looijer
Leeftijd: 51 jaar
Rijdt zelf: Ducati ST4S/Kawasaki EL250

Ik rijd eerst de Z650, een prachtige naked met een mooi groen frame en voorzien van en Akrapovic- uitlaatsysteem en zadelkap. De motor loopt heerlijk soepel, reageert direct op het gas en gaat er hard vandoor, waarbij de speciale Akrapovic een prachtige donkere brom geeft. De Z650 laat zich vlot sturen, maar moet wel met lichte dwang platgelegd worden. Daarna volgt hij lekker strak de gekozen lijn. Koppeling en versnellingsbak werken licht, precies en direct; een genot om mee te rijden.

Af en toe voel je de motor wel trillen, maar dan weet je ten minste dat er een motor aan het werk is. De motor is licht en compact, laat zich speels rijden en biedt voldoende comfort om er flinke ritten mee te maken, mede dankzij de actieve rechtop en niet oncomfortabele zithouding. Zuinig lijkt hij ook, want aan het einde van de rit lijkt de weergegeven brandstofvoorraad op het dashboard nauwelijks afgenomen. Handig is ook de versnellingsindicator.

Dan de Ninja 650. Dit is een toermotor, maar bediening, motorkarakter en stuurgedrag zijn nagenoeg gelijk aan de Z650. De Ninja 650 biedt meer bescherming door zijn kuip met verstelbare ruit, wat prettig is in mindere weersomstandigheden of op lange snelwegetappes. Ook de set softbags op dit model zijn handig om spullen mee te nemen. Duidelijk is al snel dat de verschillende testrijders verschillende voorkeuren hebben. Mijn voorkeur gaat uit naar de Z650. Een heerlijk speelse motor met een mooi geluid, en eventueel ook te voorzien van de softbags. Met name het zichtbare frame maakt hem voor mij mooier.

“Snelle gewentijd”

Kawasaki Lezerstest Z650 Ninja650 03

Naam: Joop Kraaijvanger
Leeftijd: 63 jaar
Rijdt zelf: Suzuki GSX1400

Na de overstap van mijn Suzuki GSX1400 op de Kawasaki Ninja 650 ben ik verrast door de snelle ‘gewentijd’. De Ninja zit goed en voetsteunen en zadel zijn okay. Er zitten prima trillingsvrije spiegels op en ook het ruitje houdt mij zeer goed uit de wind.

Het dashboard is duidelijk afleesbaar en alle benodigde info zit er op. Het stuur en de hendels liggen goed in de hand en ook de zithouding kon mij bekoren (ik ben 182 cm). De zesbak schakelt precies en eigenlijk heb je de eerste versnelling bijna niet nodig. De motor loopt mooi rustig, maar zodra het tegen de 90 kilometer gaat, treden er vibraties op in het zadel, weliswaar niet hinderlijk maar toch. Koppelen en remmen gaat soepel en voldoet aan alle eisen. De Ninja was verder voorzien van een (soft) kofferset, waarin je noodzakelijke spullen op kan bergen. Kortom, een ideale woon/werk-motor.

De naakte Z650 geeft mij nog meer het gevoel van een lekker gooi- en smijtmachine. Ideaal op de secundaire wegen en dijkwegen. Mooie fiets met een chique kleurstelling. Zelf heb ik het gevoel dat ik nog meer ‘in’ de motor zit. Afijn, ik vind deze twee modellen uitermate geschikt voor heropstappers en dames (waar waren jullie nou?).

“Ondanks overeenkomsten, toch verschillen”

Lezerstest Kawasaki Ruud Noorman

Naam: Ruud Noorman
Leeftijd: 59 jaar
Rijdt zelf: Yamaha Tracer 700

De testroute van pakweg 180 kilometer ging door het mooie Achterhoekse landschap, ideaal voor machines als de Z650 en Ninja 650. Hoewel Honda de naam heeft, moet ik zeggen dat de Ninja 650 en Z650 zeker een allemansvriend zijn. Je rijdt er zo mee weg alsof je er al jaren mee rond tuft. Het weggedrag is voorspelbaar en de hanteerbaarheid is ook van een hoog niveau. Het rijwielgedeelte geeft een juiste feedback. Mijn testrit begon op de Ninja 650 die voorzien is van een volle kuip en een windscherm, dat je niet echt uit de wind houdt. De Z650 heeft daarentegen geen enkele windbescherming, wat op zich niet heel nadelig is.

De 649 cc en 68 pk sterke paralleltwin loopt mooi rond en het geluid uit de standaard uitlaat is niet verkeerd. Er zit een mooie diepe roffel in. Wel is het zaak het toerental rond de 3.000 à 4.000 toeren te houden, want onderin heeft het blok de neiging te gaan bokken. Je dient dan ook tijdig naar de juiste versnelling te schakelen voor je bijvoorbeeld een bocht in duikt. Van beide Kawa’s is de gasrespons erg direct te noemen, wat zeker bij sportief rijden als zeer prettig ervaren zal worden. Ook de zesbak schakelt als een zonnetje, wat de beleving nog sportiever maakt. Het verbruik blijft hierbij ook relatief laag, want 1 op 25 moet dan nog haalbaar zijn.

De twee Kawasaki’s zijn qua bouw en motorblok identiek, maar er is wel verschil in het weggedrag en trillingen van het motorblok (voetsteunen bij de Z650). De van een volle kuip voorziene Ninja 650 voelde, hoogstwaarschijnlijk door zijn iets hogere gewicht van 5 kilo, qua vering comfortabeler aan, wat erg prettig was bij de vele verkeersdrempels. Door hun compacte en lichte bouw en sportieve zit is het een genot om met deze machines over bochtige weggetjes te knallen. Mocht je een keer stevig moeten remmen, dan heb je uitstekende  stoppers die wel een tikkeltje fel ingrijpen zeker bij lagere snelheden.

Over het uiterlijk kan ik kort zijn: dat is iets heel persoonlijks, maar het zijn beide modern uitziende machines met een goed afleesbaar en uitgebreid dashboard. Alleen de spiegels zitten wat mij betreft net niet ver genoeg naar buiten wat het zicht naar achter belemmerd. Over het algemeen kun je zeggen dat het beide sportieve machines zijn met een zeer goed rijwielgedeelte/vering, die je een vertrouwd gevoel geven.

“Z650 vraag speelsere rijstijl”

Lezerstest Kawasaki Peter Strijbis

Naam: Peter Strijbis
Leeftijd: 68 jaar
Rijdt zelf: Suzuki V-Strom 650

Er staat ons een leuke rit door de Achterhoek te wachten. Vanaf de Motoplus-redactie rijd ik eerst op de Ninja 650. Na een paar honderd meter voelt alles al snel heel goed aan. De zitpositie is goed, alhoewel ik heel graag de iets hogere zit (een optionele accessoire) had geprobeerd. Schakelen en koppelen gaat heel gemakkelijk. Terugschakelen met de slipper clutch gaat prima (geldt ook voor de Z650). Ook de vele verkeersdrempels worden door de vering van de Kawa’s vrij goed opgevangen.

Het stuur heeft een goede hoogte voor deze toch wel sportief ogende 650. Ik vind de styling heel mooi, met z’n grijze tank en kuip. De tellers zijn heel duidelijk: een ‘analoge’ toerenteller, digitale snelheidsmeter en de versnellingsindicator. De blokjes van de tankvoorraad en temperatuur vind ik minder duidelijk. Het dashboard van de Z650 vind ik daarentegen minder duidelijk, alhoewel hier alles ook op zit. Omdat we geen snelwegkilometers gemaakt hebben, kan ik geen oordeel geven over de windbescherming van kuip en ruit.

Op de naakte Z650 is de windbescherming natuurlijk vrijwel afwezig. Die Z650 vraagt wel om een veel speelsere rijstijl, mede ook door de gemonteerde Akrapovic-demper  (een extra optie). Op- en terugschakelen is met deze twin met zijn mooie stem een plezier. In de 30-km-zones is de gasrespons bij lage toeren wel een beetje rukkerig en niet zo soepel als mijn V-Strom. De kleine spiegels (in vergelijking met mijn V-Strom) voldoen goed en trillen niet.

Kortom, met deze twee machines zet Kawasaki twee hele leuke fietsen neer waar je in Nederland heerlijk je toertjes mee kunt maken.

“Ninja 650 als opvolger GSX-R750”

Lezerstest Kawasaki Wim van de Kolk

Naam: Wim van de Kolk
Leeftijd: 56 jaar
Rijdt zelf: Suzuki GSX-R750

De Kawasaki 650 Ninja lijkt bij een eerste snelle blik op een supersport. Hij heeft ook die looks, maar als je beter kijkt, zie je het verhoogde stuur en de tweecilinder-motors. Het is dus een sportieve toer machine, maar wat mij betreft heel erg geslaagd qua model. Een mogelijk alternatief voor mijn Suzuki GSX-R750. De te testen motoren waren bovendien voorzien van een seatcover, een sportuitlaat en een ander ruitje. Het geheel oogt echt volwassen en gewoon mooi!

Het rijden is een leuke ervaring, zeker door de totaal andere houding dan ik gewend ben. Ik rijd namelijk al mijn gehele motorleven – en dat is bijna 40 jaar – met lage clip-ons. Op de Ninja heb je een relaxte zithouding, niet racy maar licht voorover en ik had met mijn lengte van ongeveer 180 cm ook ruimte genoeg voor mijn benen. De motor voelt lekker licht aan en ik ben erg gecharmeerd van de koppeling, licht te bedienen en zelfs verstelbaar, wat overigens ook geldt voor het remhendel. Een slipperclutch is in deze tijd iets wat je eigenlijk niet wilt missen als je het eenmaal gewend bent. En ook die is aanwezig op deze Kawa! Voornoemde zaken zijn vandaag de dag toch allemaal zeker nog geen gemeengoed bij motorfietsen in dit prijssegment. Een waar genot zijn de spiegels. Normaliter zie je op een supersport veelal enkel je schouders, maar de Ninja heeft echt goed zicht naar achteren. Echt een motor zonder gebruiksaanwijzing, waar iedereen makkelijk mee overweg zou kunnen.

De ruit en de achtervering zijn naar persoonlijke smaak aan te passen, maar de standaard instellingen voldeden op deze alledaagse toer voor mij gewoon prima en dus er was geen noodzaak om daar iets aan bij te stellen. Het aftanken na de test leverde een literwaarde op die mij even deed grinniken. De tank is niet groot met haar inhoud van 15 liter, maar dat is voor mij meer dan voldoende wanneer de opgave van 1 op 23 klopt. Persoonlijk vind ik het verbruik minder belangrijk, zolang ik maar 250 kilometer op een volle tank kan rijden. En dat mag met deze Ninja dus geen enkel probleem zijn.

We hebben ons tijdens de testrit van zo’n 180 kilometer door het Gelderse achterland netjes aan de Nederlandse wet gehouden. Dan voldoet de motor helemaal. De machine loopt lekker, is niet bokkig bij lage snelheden en ook de instrumenten geven alles aan wat je wilt weten zonder onderweg op knopjes te hoeven drukken. Ik zou hem wél graag eens wat beter aan de tand voelen, liefst in bergachtig gebied en zonder alle hier geldende beperkingen en de daarmee gepaard gaande controles. Misschien maar eens een dagje zo’n mooie Ninja huren en lekker de Eifel in.

“Ideaal voor beginnende en gevorderde rijder”

Lezerstest Kawasaki Peter Scheidsbach

Naam: Peter Scheidsbach
Leeftijd: 40 jaar
Rijdt zelf: Yamaha XJ600S Diversion

De Z650 is een heerlijke motor voor zowel de beginnende als gevorderde rijder, met mijn 172 cm zit ik op beide in ieder geval goed. Met de naked kun je heerlijk buitenspelen en zeker op de wat bochtige weggedeelten kun je prima aanhaken bij eventueel zwaardere motoren. Hij is verrassend vlot, al is de gasrespons soms wat aan/uit. Echt een heerlijk sturende, schakelende en remmende fiets! De Ninja 650 is zeker met het tourpakket een leuke motor voor dagelijks woon/werk-verkeer, maar is ook zeker geschikt voor de wat langere tochtjes. Hij voelt wat groter aan dan de naked, maar dat is puur optisch en psychisch, wat voornamelijk komt door de kuip.

“Heel geschikt voor heropstappers”

Lezerstest Kawasaki Reindert van Geresteijn

Naam: Reindert van Geresteijn
Leeftijd: 55 jaar
Rijdt zelf: momenteel geen

De eerste motor waar ik mee rijd is de Ninja 650. De eerste kilometers rijden we rustig, zodat ik een beetje kan wennen aan de motor. Ik rij niet zo heel veel motor, dus ik was vooraf benieuwd of deze motor geschikt is voor een minder frequente rijder. Nou, dat valt reuze mee. Deze twin is handelbaar, lichtvoetig en heeft veel trekkracht onderin. Hij ziet er ook nog eens goed uit. Met een volle kuip en het accessoire tourpakket heb je het idee dat je met een volwassen motor op pad bent. Je zit voldoende uit de wind en de zitpositie is ontspannen. Het geheel sluit goed aan tussen de benen en de knieën langs de tank. De bediening zit wel snor, de Ninja heeft een modern dashboard met duidelijk in beeld in welke versnelling je zit. Heel prettig.

De tweede motor is de Z650. Deze motor lijkt wat kleiner, maar dat is optisch. Hierdoor had ik wel iets meer de neiging om extra speels te rijden. Het betere gooi- en smijtwerk, zeg maar! Dit model had de optionele Akrapovic-uitlaat, wat een mooi geluid! Je merkt duidelijk een verschil in de mate van rijwind die je moet opvangen. Op de rustige stukjes is dat niet zo erg, maar het maakt de motor iets minder comfortabel dan zijn broertje. De remmen doen het goed. Ze grijpen vloeiend in en zijn prima te doseren voor iemand die voor het eerst op deze motor rijd. Top dus.

Tot slot rij ik nog een keer o de Ninja 650. Wat je meteen merkt bij de wissel van Z650 naar de Ninja 650 is dat je meer comfort krijgt. Best fijn, omdat de twin van nature iets meer last van trillingen heeft (niet hinderlijk hoor!). Een wens van mijzelf en een aantal andere rijders gaat over de spiegels, die zouden iets meer zicht naar achter mogen geven.

“Moest weer wennen aan mijn eigen motor”

Lezerstest Kawasaki Lars ten Hoff

Naam: Lars ten Hoff
Leeftijd: 37 jaar
Rijdt zelf: Kawasaki ZX-6R

Ik rijd eerst met de Ninja 650, dus met kuip. Even lijkt het alsof ik met mijn KTM enduro rijd, duidelijk even wennen als je van een – vind ik – makkelijke ZX-6R afkomt. Ietwat ‘bokkig’, zeker laag in toeren. Dat terwijl ik juist de verwachting had dat dit makkelijker zou gaan vanwege het koppel van een tweecilinder. Na een poosje rijden krijg ik er duidelijk meer gevoel bij. Het nukkige wordt vriendelijker, maar toch had ik iets meer verwacht van de trekkracht onderin.

Sturen en spelen met de motor gaat lekker. Hij valt mooi de bocht in, het kost geen kracht en hij doet precies wat je verwacht. Schakelen gaat ook zoals je verwacht. Het uiterst makkelijk in te knijpen koppelingshendel is echt een grote plus. Als je af en toe even moet bijtrekken om weer aan te haken gaat dat redelijk vlot, al is het natuurlijk  geen 200-pk-machine. Maar omdat de motor licht en wendbaar is, vind ik het vermogen goed passen bij de motor. Tijdens een kleine pauze is het leuk om de bevindingen van de mederijders te horen. Wat de een juist opvalt is voor de ander geen punt.

Na de pauze stap ik over op de Z650, dus geen kuip. Voor mijn gevoel zit ik iets meer op de motor en is de vering iets minder soepel. Dit kan echter natuurlijk afstelling zijn. Maar mijn voorkeur gaat uit naar de gekuipte Ninja 650, alhoewel ik het eigenlijk een verkeerde naam vind. Bij Ninja denk je toch meer aan de ZX-6R en ZX10R, wezenlijk andere motoren. Deze Kawa’s vind ik uiterst geschikt voor alledaags gebruik, woon/werk-verkeer, een dagje in het weekend op pad en echte motoren voor heropstappers. Dat komt ook door de heel acceptabele prijs. Het grootste compliment dat ik de Ninja 650 en de Z650 kan geven, is dat ik weer moest wennen aan mijn eigen motor!

 

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

17 november, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...

Overig nieuws