Laatste oplage van historische Royal Enfield 500
De geschiedenis van de klassieke Royal Enfield 500-line-up gaat terug tot 1932 (!?). Keer op keer wist de Indiase firma het concept een beetje bij te slijpen en te moderniseren, maar nu lijkt er toch een einde te komen aan de 499cc metende luchtgekoelde eencilinder. In september luidt een op 500 exemplaren gelimiteerde oplage het definitieve einde van een tijdperk in!
Dat het boek voor de 500 gaat sluiten is enerzijds spijtig, maar anderzijds ook begrijpelijk. In thuisland India en Azië is de gelijkwaardige, maar modernere en goedkopere 350 (zowel qua aanschaf als onderhoud) duidelijk meer populair. En wie meer vermogen wil, grijpt natuurlijk naar de zeer succesvolle 650-twins. In India zelf zijn de meeste 500-varianten al uit modelportfolio verdwenen en nu volgt dus ook Europa, al was het alleen al omdat de 500-eencilinder niet aan de nieuwe Euro5-norm voldoet.
Gelukkig verdwijnt de hartverwarmende Indiase eenpitter niet met stille trom van het toneel. Een machine met zo’n rijke historie verdient natuurlijk een waardig afscheid en dat krijgt ‘ie ook in de vorm van de Classic 500 Tribute Black, die een totale oplage krijgt van slechts duizend exemplaren wereldwijd. Iedere Tribute Black is voorzien van een uniek, oplopend serienummer en het opschrift ‘End of Build’. Verder zijn ze voorzien van diverse handgeschilderde details en een unieke two-tone kleurstelling, waarbij brandstoftank en spatborden voor het eerst in de Royal Enfield historie zijn voorzien van een glans- en matzwart lak. Bovendien wordt elke machine geleverd met verschillende originele accessoires als een luxe zadel en een set zijtassen.
Van de duizend exemplaren, die vanaf medio september worden uitgeleverd, zijn er ongeveer vijftig voorbehouden aan de BeNeLux, dus mocht je er eentje willen, dan moet je er snel bij zijn. En alvast € 7.699,00 (B € 6.499,00) opzij leggen, want dat gaat dit stukje historie op twee wielen kosten namelijk! Info: www.motomondo.nl