Nieuws

Kun je een lekke motorband repareren?

Lekke banden zijn zeldzaam, maar wel vervelend als je er mee te maken krijgt. Maar is het eigenlijk wel mogelijk om een band op te lappen of te repareren? Mag dat en wat zeggen de bandenfabrikanten?

Wat is dat voor gesis? Veel motorrijders hebben zichzelf deze vraag wel eens gesteld. Meestal na het parkeren van de motor. In de regel gaat het gesis gepaard met een gekke beweging van de stilstaande motor: hij zakt weg. Door de ontsnappende lucht zakt de band in elkaar. Nog onprettiger is het als het al rijdend gebeurt, met een instabiel aanvoelde motor als gevolg. In beide gevallen is de boosdoener snel gevonden: schroeven, spijkers of andere stukken metaal zijn door het dikke bandenrubber gedrongen, hebben het karkas doorboord en uiteindelijk de afdichtingslaag van de band of de binnenband. Wat te doen? Een binnenband plakken, lekspray gebruiken of rubber pluggen gebruiken om de band op de een of andere manier weer af te dichten?

Mag je een band repareren?

In principe wel. Veel landen hebben richtlijnen voor de reparatie van luchtbanden en voor de beoordeling van schade aan banden. Deze richtlijnen staan de reparatie en het gebruik van apparatuur voor lekke banden onder bepaalde voorwaarden toe. Dit is echter afhankelijk van het type schade.

Welke schades kun je repareren?

De richtlijnen voor het beoordelen van motorbanden maken onderscheid tussen twee categorieën. Ten eerste: oppervlakkige schade aan de band, dus kleine schade die niet leidt tot spanningsverlies. Hieronder vallen ook kleine scheurtjes die niet over de hele omtrek lopen en waar geen draden van de koordlagen uitsteken. Ouderdomsscheurtjes die niet dieper zijn dan één millimeter worden ook als oppervlakkige schade beschouwd. Ten tweede: veiligheidsrelevante schade aan banden, dus alles wat spanningsverlies veroorzaakt of de structuur en eigenschappen van de band verandert. Dit laatste omvat alles wat te maken heeft met grote schade aan het loopvlak van de band. Deze worden als niet-repareerbaar beschouwd. Uiteindelijk is het echter aan de specialist om de band te beoordelen voordat deze al dan niet wordt gerepareerd.

Hulpmiddelen bij bandenpanne

Met hulpmiddelen bij bandenpanne wordt verwezen naar tijdelijke noodhulpmiddelen die een rit naar de garage om de band te vervangen mogelijk maken. Met andere woorden de bekende sprays, dichtingsemulsie met een compressor of afdichtingsplug die van buitenaf met een priem worden ingebracht. Dit zijn per definitie geen reparaties en als ze eenmaal zijn gebruikt, zijn reparaties niet meer toegestaan. Fun fact: het slim monteren van een nieuwe binnenband is feitelijk ook geen langdurige oplossing, omdat de schade aan de band zelf hiermee niet wordt gerepareerd en zelfs groter kan worden. Omgekeerd zou dit ook betekenen dat het oplappen van een binnenband ook verboden is, omdat de band zelf dan nog steeds lek is.

Wat houdt een reparatie in?

De richtlijn waaraan werkplaatsen zich moeten houden, definieert een reparatie of revisie als het vullen van het gat tot aan de afdichtingslaag in de band en het gebruik van een afdichtingsmateriaal, dat van binnenuit wordt aangebracht. Beide moeten vervolgens worden behandeld door middel van warme of hete vulkanisatie; als alternatief zijn ook voorgevulkaniseerde rubberen reparatiemiddelen toegestaan, de zogeheten combinatiereparatiemiddelen, die ook koud kunnen worden gevulkaniseerd. Tegenwoordig is dat de meest gebruikte methode. De band moet hoe dan ook van de velg worden gehaald en door een specialist worden geïnspecteerd. Als blijkt dat de band te repareren is, kunnen gaten tot een diameter van zes millimeter bij motorbanden worden gerepareerd, maar alleen op het loopvlak. Gaten in de zijwand mogen niet worden gerepareerd.

Wanneer kan er niet worden gerepareerd?

Lekke banden veroorzaakt door spijkers, schroeven en dergelijke kunnen worden gerepareerd tot een diameter van zes millimeter, maar alleen als de schade nog ‘vers’ is en er niet langdurig met te lage bandenspanning is gereden. Dat kan de structuur van de band namelijk permanent beschadigen. Ook kunnen deze banden niet worden gerepareerd als er van tevoren een anti-lekmiddel is gebruikt. Deze tijdelijke dichtmiddelen kunnen niet volledig uit de band worden gewassen, waardoor het risico bestaat dat de reparatiemiddelen loslaten en het hoge vochtgehalte van zo’n middel kan blijvende schade veroorzaken. Na he gebruik van een rubberen afdichtingsplug die van buitenaf worden ingebracht, kan een reparatie achteraf ook vaak nog plaatsvinden.

Wat zeggen bandenfabrikanten?

Bridgestone raadt het over het algemeen af om motorbanden te repareren, omdat grote schade aan de bandstructuur nooit kan worden uitgesloten.

Maxxis raadt over het algemeen af om een beschadigde band zelf te repareren. Niemand kan vertellen hoe het er in een band echt uitziet met ‘normale’ werkplaatsapparatuur. Zelfs röntgenfoto’s van banden kunnen niet alle twijfels wegnemen, ook all omdat niemand in de handel een röntgenapparaat voor banden heeft. Die hebben vaak alleen fabrikanten of. Als de band kapot is, lucht verliest, niet meer soepel draait of blaasjes heeft, beschouwt Maxxis hem als onherstelbaar en moet hij daarom worden vervangen door een nieuwe band.

Hoewel Pirelli en Metzeler reparatie door een specialist niet uitsluiten, raden zij aan de band te vervangen, omdat rijden met een lage bandenspanning op andere, onzichtbare plaatsen gevolgschade aan de band kan veroorzaken.

Continental adviseert reparatie van een lekke band alleen als noodmaatregel voor de reis naar de dichtstbijzijnde garage om de band daar te laten vervangen. Aan de andere kant raadt Continental reparaties af, zelfs als er geen vermoeden bestaat dat de gordellagen beschadigd zijn, en voegt eraan toe dat als er al reparaties worden uitgevoerd, deze moeten worden uitgevoerd volgens het oordeel en vakmanschap van een specialist.

Michelin raadt aan om in alle omstandigheden een specialist te raadplegen, omdat alleen een specialist schade veroorzaakt door het rijden met te lage bandenspanning correct kan classificeren. Er moet echter worden opgemerkt dat een eindeloos gewikkelde 0°-gordel van radiaalbanden kan worden doorgesneden bij een lekke band, wat vooral het geval is bij banden met ZR-markering.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws