KTM’s opper-GT
Nu was de KTM 1290 Super Duke GT al geen katje om zonder de gebruikelijke handschoenen aan te pakken, de evolutie naar de 1390-variant doet daar nog een schepje bovenop.
Ja, ook de Super Duke GT krijgt komend jaar de 1390-krachtbron, die zijn naakte evenknie, de 1390 Super Duke R EVO, al even heeft. 1390 is in deze lichtelijk bedrieglijk, want de LC8 V-twin meet 1.350cc. De prestaties zijn er niet minder om, wat heet, de dikke tweepitter spuugt er een heel behoorlijke 190 pk vermogen uit, 15 pk meer dan voorheen. En ook het koppel maakte met deze Euro5+-krachtbron een sprongetje van 141 naar 145 Nm. Om daar nog optimaler van te kunnen genieten en vrij naar KTM’s lijfspreuk ‘Ready to race’ zijn de vijfde en zesde versnelling niet langer uitgevoerd als een overdrive. Afijn, een enorm snelle GT-straatfiets, waar je als het moet nu dus ook op een circuit je mannetje/vrouwtje kunt staan.
Bijzondere aandacht ging ook uit naar de ergonomie, die in zijn geheel iets compacter is geworden. Een kwiek stukje knallen op een circuit is leuk en aardig, maar lange toerdagen blijven toch het hoofdmenu voor een motorfiets met ‘GT’ in de typeaanduiding, nietwaar? Helemaal nieuw is trouwens de led-koplamp en hetzelfde geldt voor het vereenvoudigde remlicht met geïntegreerde knipperlichten.
Niet alleen het blok is afkomstig van de 1390 Super Duke R EVO, ook het frame en de veercomponenten stammen van de naked. En dat is net als het blok puik spul. Het frame is goed voor meer torsiestijfheid en een lager zwaartepunt, wat onder andere voor meer feedback van het voorwiel moet zorgen. Stabiliteit en handling liggen volgens KTM nu ook op hoger niveau door de toepassing van de laatste generatie WP APEX semi-actieve-vering voor en achter. Aansluitend daarop is ook de Comfort-modus herzien voor meer rijcomfort tijdens langere dagen in het zadel. Volgens KTM gaat dit een van de grootste verschillen met het voorgaande model zijn.
Met het oog op de extra pk’s hebben ook de remmen van de GT een upgrade gehad met ondermeer Brembo Stylema monoblock-stoppers voor. Die voorrem wordt bediend door een nieuw MCS-voorremhendel (multi-click-system) met meer stelmogelijkheden. Bochten-ABS en Supermoto-ABS zat er al op, en daar zijn Supermoto+ en Sport ABS als opties bijgekomen.
De droog 213 kilo wegende GT rolt op Michelin Power 6’s en de bandenspanning wordt in het oog gehouden door een bandenspanningscontrolesysteem. En daarmee komen we bij de verdere elektronica, met als het meest in het oog springende onderdeel het geweldig ogende 8,8 inch TFT-dashboard met touchscreen-bediening en connectiviteit en offline navigatie. Bedienen doe je dit zenuwcentrum met een set nieuwe knoppen op het stuur. Daarmee selecteer je ook de rijmodi, die voor de 2025-GT volledig zijn herzien en bestaan uit Rain, Street, Sport en volledig nieuwe standaard Custom-modus naast de optionele twee custom-configuraties en de optionele Track-modus. Nieuw is ook de radar aan de voorzijde, waardoor ook hulpjes als adaptieve cruise controle, brake assist, distance assist en group riding aan boord zijn. Niet standaard allemaal helaas, een aantal is de eerste 1.500 kilometer als demo aanwezig en kunnen indien gewenst daarna tegen bijbetaling worden aangeschaft. Ook goed nieuws: de onderhoudsinterval wordt verdubbeld van 30.000 naar 60.000 kilometer!