Nieuws

KTM lanceert nieuwe lijn lichte supermoto’s

KTM breidt haar supermoto-gamma aan de onderzijde uit met de 125 SMC R en 390 SMC R en mikt daarbij op A1- en A2-rijders. 

Beide SMC R-modellen zijn voorzien van de nieuwe LC4c-eencilinder, waarbij de ‘c’ staat voor ‘compact’, die we al kennen van de lichtste Duke-modellen van de Oostenrijkse fabrikant. Met een nieuwe cilinderkoppen en versnellingsbak zijn deze motorconfiguraties klaar voor EURO 5+.

Deze LC4c-krachtbron heeft een groter kleppendeksel met een smallere cilinderkop, waardoor het gewicht aan de bovenzijde van het motorblok is afgenomen. De nieuwe benzine-injectoren zijn nu rechtstreeks in de inlaatkleppen geplaatst om ophoping in het inlaatkanaal te verminderen. Deze nieuwe injectoren zorgen ook voor een fijnere brandstofnevel, voor een efficiëntere verbranding en minder uitstoot. Daarnaast is ook het luchtfilterhuis geoptimaliseerd voor de SMC R’s en verder is het nieuwe uitlaatsysteem voorzien van een dubbele katalysator om te voldoen aan de Euro 5+ regelgeving. Beide modellen hebben nu een Power Assisted Slipper Clutch, terwijl een Quickshifter+ optioneel is.

Daarnaast heeft 390 SMC R twee rijmodi: Street en Sport. In die laatste modus kan de tractiecontrole worden uitgeschakeld. Nieuw is de geheugenfunctie, waarbij het systeem onthoudt welke rijmodus is geselecteerd wanneer de motorfiets wordt uitgeschakeld en deze modus wordt weer ingeschakeld zodra de motorfiets weer wordt gestart. Zowel de 125 en 390 zijn beide standaard voorzien van ABS, waarbij de 390 in de Sport-modus de keuze biedt uit Road, Supermoto of Supermoto+ ABS. Beide modellen delen hetzelfde 4,2 inch TFT-display met connectiviteitsfuncties voor bijvoorbeeld muziek of turn-by-turn-navigatie. Het nieuwe dashboard wordt bediend met een handige joystick en verlichte schakelaars.

Het stalen vakwerkframe van beide supermoto’s is afgeleid van dat van de lichtste Duke-modellen, maar heeft een andere balhoofdhoek, triple vorkpootklemmen en een ander stijfheidsprofiel. De swingarm stamt daarentegen weer van de lichtste Adventures van KTM. De WP APEX voor- en achtervering kenmerkt zich door lange veerwegen (230 mm voor en achter). De 390 is daarbij iets luxer bedeeld, want voor kunnen de in- en uitgaande demping worden versteld en achter de veervoorspanning en de uitgaande demping. De 125 heeft enkel achter de mogelijkheid om de veervoorspanning te verstellen.  

Beide modellen staan op 17 inch wielen met daaromheen Michelin Power 6-banden in de maten 110/70 R17 en 150/60 R17. Ook hier weer een verschil: de 390 staat op spaakwielen, de 125 op gietwielen. Rest nog de remmerij: in beide gevallen een 320mm-schijf met een radiaal gemonteerde klauw aan de voorzijde en een 240mm-schijf met enkelzuigerklauw aan de achterzijde. Prijzen worden op een later moment bekendgemaakt. 

Gerelateerd nieuws

Motorhelm met dode-hoek-detectie

Motorhelm met dode-hoek-detectie

16 januari, 2025

Helmnieuwtje uit de Verenigde Staten, waar helmfabrikant Intelligent Cranium Helmets (ICH) met de iC-R een ‘slimme’ ...
Eleveit Antelao WP

Eleveit Antelao WP

15 januari, 2025

Anteleo is niet alleen de naam van de op één na hoogste berg van de Dolomieten, maar ook van Eleveits jongste ...

Overig nieuws