Nieuws

KTM 1390 Super Adventure S EVO met AMT-bak

KTM heeft het doek van de nieuwe 1390 Super Adventure S EVO getrokken. Motorblok, versnellingsbak, elektronica en vering  zijn nieuw of aangepast. En indien gewenst kan de EVO zelfs zelfstandig schakelen en stoppen.

Nog even en we kunnen onze motoren alleen op pad sturen, terwijl we zelf op de bank blijven zitten om een serietje te bingewatchen. Gekkigheid natuurlijk, maar feit is wel dat de huidige elektronica en mogelijkheden je bijna de adem benemen. Bewijs nodig? De nieuwe KTM 1390 Super Adventure S EVO bijvoorbeeld, die is voorzien van de nieuwe Bosch-radar en automatische versnellingsbak, die samen een verdere stap in de richting van autonoom rijden betekenen.

Daarover verderop meer. Nieuw aan de KTM 1390 Super Adventure S EVO is uiteraard ook de tot 1.350 cc vergrote V-twin met het Camshift-systeem, dat de 1390 Super Duke R en de GT al veel extra vermogen heeft gegeven. 10 pk meer in de R en liefst 15 pk meer in de GT. In de nieuwe 1390 Adventure S EVO gaat het vermogen van de huidige 160 pk van de 1290 naar 173 pk. De V-twin levert dit piekvermogen bij 9.500 tpm. Het maximumkoppel van 145 Nm is bij 8.000 tpm voorhanden. KTM neemt in dit segment daarmee dus de pk-troon over van de Ducati Multistrada V4.

Daarnaast heeft het eigen SAT-veersysteem van WP een update gekregen voor gebruik in de 1390 Super Adventure S EVO. Het semi-actieve systeem heeft nieuwe software en nog meer sensoren gekregen om het reactiegedrag en de demping van de veerelementen verder te verbeteren. De bandenmaten blijven de vertrouwde 120/70ZR19 voor en 170/60ZR17 achter. Om de wielen liggen Dunlop Meridian-banden en het remsysteem komt uit de schappen van Brembo.

Zoals verwacht is de KTM 1390 Super Adventure S EVO het eerste productiemodel van KTM met de nieuwe automatische handgeschakelde transmissie, kortweg AMT. Het systeem is standaard op dit topmodel en schakelt naar wens automatisch door de zes versnellingen. De AMT wordt bediend met een voetpedaal of met flippers op de linker stuurhelft en vormt een interessante combinatie met het Bosch-radarsysteem, dat ook is doorontwikkeld en gecombineerd met AMT automatisch stoppen met de Stop & Go-modus mogelijk maakt en automatisch starten na een simpele druk op de knop om aan te geven dat de motor gereed is. Het zenuwcentrum voor de vele functies is het nieuwe, verticaal geplaatste 8,8-inch TFT-touchscreen.

Een prijs is nog niet bekend, wel bekend is dat de nieuwe KTM 1390 Super Adventure S EVO begin 2025 bij de dealers staat. Dan waarschijnlijk naast de eveneens nieuwe, iets anders uitgeruste KTM 1390 Super Adventure S.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws