Komt BYD met elektrische scooter?
BYD kennen we vooral als fabrikant elektrische auto’s en stadsbussen, maar de Chinese fabrikant wil met een eigen elektrische scooter ook de tweewielermarkt verkennen.
BYD doet op dit moment waarschijnlijk een zeer luid belletje luiden in Wolfsburg, want de Chinese fabrikant van elektrische auto’s strijdt dagelijks met Volkswagen om het marktleiderschap in China. Een van de technische redenen achter het succes is het zogeheten ‘blade’-accupakket, een eigen ontwerp van BYD met een lithium-ijzerfosfaat-chemie (LFP). Deze maakt hoge stromen en veel laadcycli mogelijk, maar dat gaat wel gepaard met een hoger gewicht. Ook op scootergebied is BYD geen onbekende, want het levert het accupakket voor de Spaanse Nexa en bouwt de X1 voor Scorpio in Singapore. Het komt dan ook niet als een grote verrassing dat BYD inmiddels het ontwerp van haar eigen elektrische scooter heeft laten beschermen.
BYD vertrouwt daarbij op een middenmotor met een tandriem als eindaandrijving. Te oordelen naar het formaat van de carrosserie zou de scooter in de 250 tot 350 pk-klasse kunnen vallen, dus tussen de 20 en 35 pk. Het LFP-accupakket zou dan een capaciteit van 9 tot 12 kWh moeten hebben, wat neer zou komen op een actieradius van zo’n 100 kilometer. En dankzij die LFP-technologie zou de BYD-scooter waarschijnlijk continu laadstromen van 11 kW aankunnen, wat veel zou zijn in verhouding tot de capaciteit.
Aan de voorzijde zien we upside-down voorvork en twee radiaal gemonteerde remklauw. Interessante: een stalen achterbrug met een iets kleiner achterwiel, misschien in 14 inch. Ook interessant: de achterbrug lijkt coaxiaal op de motor gemonteerd te zijn, wat ten eerste de tandriem mogelijk maakt en ten tweede een comfortabele veerweg mogelijk maakt. En ze hebben stereo-achterschokdempers met een piggyback-reservoir gebruikt. Het is niet duidelijk of BYD een stalen constructie gebruikt als basisframe, zoals gebruikelijk bij scooters, of het accupakket gebruikt als dragende structuur.
Er lijkt veel ruimte voor de bestuurder en de passagiers te zijn op een licht oplopend, breed zadel. De stuurhelften zijn in ruimte mate voorzien van schakelaars en knoppen en, zoals gebruikelijk bij Chinese tweewielers, zijn er camera’s geïntegreerd in de carrosserie aan de voor- en achterzijde. De vorm en het type van het windscherm suggereren ook dat de hoogte kan worden aangepast.
De afbeeldingen uit China van de nieuwe elektrische scooter van BYD laten duidelijk zien dat het niet langer om een concept of een studie gaat, de scooter is in principe af. Afgezien van de spiegels zijn alle onderdelen voor goedkeuring op de weg aanwezig, zelfs de kentekenplaathouder met twee gaten is te zien. Als BYD het model echt wil lanceren, zal het waarschijnlijk niet lang meer duren.