Nieuws

Knipoog naar toen van JT Nesbitt

JT Nesbitt heeft al veel motorfietsen ontworpen – zo ook de Confederate bikes. Samen met Bienville Studios presenteert hij nu de Magnolia 4, die wordt gekenmerkt door ongewone technische oplossingen en een hoogtepunt: een in lengterichting geplaatste viercilindermotor.

Ontwerper JT Nesbitt werkt gewoon anders. Hij streeft altijd naar het ongewone met zijn motorfietsen. Hij breekt met conventionele looks en technische oplossingen. Een goed voorbeeld hiervan zijn de Confederate-modellen, die allesbehalve conventioneel waren, en samen met Bienville Studios heeft hij nu weer een nieuwe motorfiets ontworpen, de Magnolia 4. Met zijn in lengterichting gemonteerde, lucht/oliegekoelde viercilindermotor doet hij denken aan motoren uit een grijs verleden als de Indian 4 of de Henderson AceXP4. Ondanks het uiterlijk dat doet denken aan dit motortijdperk uit de eerste helft van de vorige eeuw, is de Magnolia 4 een compleet nieuw ontwerp. Tenminste, dat wordt het; op dit moment zijn er alleen CAD-afbeeldingen. Nesbitt en Bienville Studios willen de retro vier precies twaalf keer bouwen. De uiteindelijke prijs moet nog worden bekendgemaakt, maar er kunnen al bestellingen worden geplaatst. Jay Leno heeft er al een besteld en er zijn er nog twee toegewezen. Er staan er dus nog een paar te wachten op toekomstige eigenaren.

Als je ja zegt tegen de Magnolia 4, krijg je een viercilindermotor met lange slag, een nokkenas met een koningsas en twee kleppen per cilinder. Nesbitt stelt zelfs een variabele lay out van de krukas in het vooruitzicht om de ontstekingsvolgorde, het motorkarakter en het geluid te beïnvloeden. Specifieke gegevens over het vermogen en koppel van de Magnolia 4 ontbreken echter nog en je kunt tussen de drie versnellingen schakelen met de versnellingspook op de tank. Voordat het zover is, is het echter tijd om de inline-four te starten, waarvoor geen duimdruk maar een stevige trap nodig is. De ABS-loze trommelremmen doen heerlijk authentiek aan, terwijl de aluminium freesmachine overuren heeft staan draaien voor het chassis, de voorvork en achterbrug. Een technische traktatie met veel oogstrelende details. Zelden is het tweewielige verleden van vandaag mooier verpakt.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Kofferset voor R1300GS

Kofferset voor R1300GS

14 september, 2024

Een reisbeest pur sang als de BMW R1300GS kan eigenlijk niet zonder kofferset. Vond klaarblijkelijk ook Wunderlich, ...
Toppak van Touratech

Toppak van Touratech

13 september, 2024

De naam Compañero is al sinds jaar en dag bekend in het Touratech-gamma, met deze Rambler Pro-uitvoering voegt de ...
Eerste test: Segway E300SE

Eerste test: Segway E300SE

12 september, 2024

Segway kennen we als merk sinds 2001 van de opmerkelijke zelf-balancerende tweewieler HT. De laatste jaren timmert ...

Overig nieuws