Nieuws

Kawasaki’s waterstofmotor aan de tand gevoeld

Kawasaki geeft de eerste filmbeelden vrij van een Ninja H2 die op waterstof rijdt. Het uiterlijk van de motor is uiterst spectaculair, het rondje op het circuit van Suzuka dan weer uiterst normaal.

In het waterstofblauw, en dus niet in het traditionele Kawasaki-groen, gaf de Ninja H2 zijn eerste publieke optreden sinds de ontwikkeling van het prototype in maart 2023 begon. De motorfietsfabrikant doet dat niet alleen, maar in het samenwerkingsverband ‘HySE’ (Hydrogen Small mobility & Engine technology). Honda, Yamaha en Suzuki maken eveneens deel uit van dat initiatief.

Het inwendige van het blok is nog altijd de bekende vier-in-lijn van 998 cc met compressor. Kawasaki ontwikkelde wel een uniek brandstofinjectiesysteem dat de waterstof direct in de cilinders spuit. Wie de beelden zit van de motorfiets snapt dat Kawasaki ook de (achter)vering heeft moeten aanpassen vanwege de immense tanks achterop.

Kawasaki noemt de streefdatum 2030 als eerste mogelijkheid voor motorrijders om een motorfiets op waterstof te kopen. Een en ander hangt ook af van de beschikbaarheid van waterstof.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws