Nieuws

Kawasaki ZX-10R 2021: Superbike-kanon onder handen genomen

Na het behalen van opnieuw een wereldtitel in het WK Superbike met Jonathan Rea, wil Kawasaki uiteraard ook de komende seizoenen aan de bal blijven. Voor 2021 is Kawa’s superbike-kanon, de ZX-10R, dan ook op een flink aantal punten onder handen genomen. Daarbij is bijzonder veel aandacht uitgegaan naar de aerodynamica van de ‘10’.

Een betere luchtweerstand en meer downforce waren daarbij het belangrijkste. Grootste zichtbare verandering daarbij is de volledig nieuwe neus met een compactere ramair-inlaat tussen twee nieuwe en heel compacte led-koplampen, met aan weerszijden geïntegreerde winglets voor de nodige downforce.

Daarnaast is de ruit een aanzienlijke 40 millimeter hoger en ook steiler, wat op voorhand al een enorme verbetering lijkt. Aansluitend heeft Kawasaki ook de zitpositie gewijzigd door de clip-ons 10 millimeter verder naar voren te plaatsen en is de hoek waaronder ze staan minder extreem. Deze meer ‘rechte’ stuurpositie moet een agressievere, circuitgerichte zithouding mogelijk maken. Hetzelfde geldt voor de voetsteunen, die nu iets hoger staan.

Doordat de achterzijde van het zadel wat hoger is, moet het makkelijker worden om achter de hogere ruit weg te kruipen, wat weer bijdraagt aan een aerodynamisch geheel. Het kontje zelf is nu trouwens ook van kleine luchtsleuven voorzien. Achter de stroomlijn is de viercilinder van de ZX-10R nagenoeg ongewijzigd gebleven. Alleen de koelprestaties zijn vergroot en er zijn kleine aanpassingen (o.a. andere verbindingen van de uitlaatbochten, een grotere voordemper en kleinere einddemper) doorgevoerd om de Euro5-horde te nemen.

Officiële cijfers zijn er nog niet voor Europa, maar Kawasaki mikt erop om dezelfde specs te bieden als de homologatie in Australië. Dus kunnen we ons verheugen op een topvermogen van 203 pk bij 13.200 tpm (met ram-air groeit dit tot 213 pk bij 13.200 tpm) en 114,9 Nm koppel bij 11.400 tpm.

Ook is de ZX-10R voorzien van een iets groter achtertandwiel (41 i.p.v. 39 tanden) en kortere eerste drie versnellingen om onder andere snellere bocht-exits mogelijk te maken. Het uitgebreide elektronicapakket wordt uiteraard gehandhaafd, waarbij er bij de rijmodi gekozen. kan worden uit vier opties (Sport, Road, Rain en Rider (manueel)), met elk geïntegreerde settings voor de tractiecontrole. Switchen tussen de modi kan nu rijdend. En alle info over de modi en andere noodzakelijkheden als snelheid en toerental lees je af op een nieuw 4,3-inch TFT-dashboard met smartphone-connectiviteit en een veelheid aan extra functionaliteiten.

Frame en vering blijven nagenoeg ongewijzigd. Alleen de wielbasis is met 1.450 millimeter exact een centimeter langer (swingarm +8 mm), wat de stabiliteit verder moet vergroten, terwijl iets meer vork-offset de naloop verkleint en daardoor koerswijzigingen in de gas-los-fase van een bocht (vlak voor de apex) vergemakkelijkt.

De Showa-vering heeft een meer circuitgerichte setting gekregen. Veel op sportief gebruik gerichte aanpassingen, maar Kawasaki is ook de dagelijkse praktijk niet vergeten, want de 2021-ZX-10R is standaard voorzien van elektronische cruise-control. De nieuwe ZX-10R staat vanaf medio mei bij de dealer in de kleuren groen/wit/zwart (KRT) en zwart en gaat € 21.999,- kosten.

Kawasaki ZX-10RR 2021: Hoger toerenplafond

Kawasaki breidt hypernaked-segment uit met Z H2 SE

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws