Kawasaki hint op een nieuwe KLE500
We liepen er haast achteloos aan voorbij, maar op de EICMA teaserde Kawasaki een nieuwe invulling van haar vroegere KLE.
Stop een nieuwe motorfiets in een kist, laat alleen de helm van de berijder en het voorwiel eruit steken – en de EICMA-hit is klaar. Dit is wat er gebeurde bij Kawasaki en het werd gebruikt als haakje voor een nieuwe KLE. Wie kent hem nog, de KLE500? Deze tweecilinder allroad-avant-la-lettre met een 21-inch voorwiel zat van 1991 tot 2007 in het Kawa-gamma.
Waarschijnlijk is de nieuwe KLE in 2025 bij de Kawasaki-dealer te zien zijn zonder doos eromheen. Maar hardcore enduro-fans die hopen op een flitsende single met een kentekenplaat worden misschien teleurgesteld, want Kawasaki’s 451cc-twin lijkt hier in het frame te zitten.
In navolging van zijn voorganger, die bijna twintig jaar geleden werd gebouwd rond de oude GPZ-twin met carburateurs, kan het bijna niet anders dat de nieuwe avonturier de tweecilinder lijnmotor krijgt. Dat is ook goed te zien op de foto van de EICMA. Het spruitstuk, de uitlaatbochten, de radiateur en de vorm van het frame richting het balhoofd zijn hier allemaal aanwijzingen voor. De KLE wordt daarom waarschijnlijk gebaseerd op de huidige 500-serie van Kawasaki. Voor de nieuwe A2 adventure kan dan ook 451 cc, 45 pk, 43 Nm en een rijklaar gewicht van iets meer dan 170 kilo worden verwacht.
Verder is te zien dat het model een 21 inch voorwiel heeft met daar omheen een 90/90-21 band. Achter zou dan een 18 inch wiel met een 140/70- of 140/80-band logisch zijn. In tegenstelling tot de huidige 500cc-wegmodellen van Kawasaki heeft het balhoofd van de nieuwe KLE een upside-down-voorvork met een behoorlijke veerweg. Het remsysteem met een zwevende, enkele Nissin remklauw lijkt al klaar voor serieproductie.
Alleen de slogan voor de nieuwe KLE, die speelt met het woord rally en vage beelden oproept, hint naar de mogelijke uiteindelijke oriëntatie. Kawasaki heeft verder nog niets officieel bekendgemaakt over de nieuwe KLE.