Sport

Is dit waarom Herlings zijn start onder de knie heeft gekregen?

Het heeft even geduurd, maar Jeffrey Herlings lijkt sinds enkele GP’s de start beduidend beter onder de knie te hebben gekregen. Zowel in Italië als in Portugal zat hij er van meet af aan goed bij. In Portugal kon hij in de eerste manche ook zijn tweede Holeshot noteren, terwijl hij in de tweede manche ook sterk in de kopgroep startte en binnen een halve ronde de leiding in handen had.

Het resultaat van die goede starts kennen we: in beide GP’s was The Bullet ongenaakbaar. Bijna bij het saaie af, zo domineerde onze landgenoot met name in Portugal. Dat dan ondanks dat Cairoli werkelijk alles uit de kast reed om maar in Herlings’ spoor te blijven. Wat hem dus absoluut niet lukte.

Toerenteller
De vraag is natuurlijk waarom Herlings zich nu opeens wel weet te melden aan de kop van het veld aan het eind van het startveld. Dat komt ongetwijfeld door de vele, vele proefstarts die hij de afgelopen tijd maakte. Zoals op deze foto’s van Ray Archer is te zien is er met de reactietijd van Jeffrey dan ook totaal niets mis: als het hek valt pakt hij meteen al dik 30 centimeter winst op de rest! Verder maakt het KTM Factoryteam heel veel werk van een bandenwissel na de verkenningsronde, zodat Jeffrey met schoon rubber kan plaats nemen op de stalen startroosters.

Herlings 1 Large

De toerenteller op het voorspatbord.

Daarnaast werkte KTM hard aan een speciale launchcontrol voor Jeffrey. Deze activeert hij zelf met een drukknop onder de buddyseat, vlakbij het bovenste ophangpunt van de achterschokdemper. Hiermee wordt het vermogen bij de start in de eerste 3 versnellingen iets gematigd. Jeffrey wilde deze drukknop niet op het stuur hebben omdat hij bang is dat deze knop geraakt kan worden door stenen of beschadigd kan raken bij een val waardoor de KTM ook in de wedstrijd niet meer voluit wil lopen.

Bij deze launchcontrol hoort ook een toerenteller op het voorspatbord. We kennen deze ook al van GET (onder meer Yamaha gebruikt het op Febvre’s machine), maar voor Jeffrey maakte KTM een eigen versie, die nauwelijks opvalt. Tussen alle ronkende MXGP-motoren achter het hek kon Jeffrey zijn eigen motor slecht horen en vond hij het lastig het toerental in te schatten. Met vijf LED’s wordt dat toerental nu tussen 8.000 en 10.000 tpm aangegeven. En blijkbaar is 9.000 toeren voor Jeffrey het ideale start- en schakelmoment!

 

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

17 november, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...

Overig nieuws