Nieuws

Is dit nog wel een scooter?

Oordeel vooral zelf of je dit nog een scooter vindt, maar feit is dat de Kymco CV-R5, die afgelopen maand in Taiwan werd onthuld, in de toekomst het vlaggenschip van het merk wordt als het gaat om avontuurlijke motorscooters. De foto’s tonen nog een prototype, maar de productieversie zal er waarschijnlijk precies zo uitzien.

Laten we het even bij het uiterlijk houden voordat we naar de cijfers gaan: zo op het eerste gezicht oogt de Kymco CV-R5 niet meteen als een avontuurlijke scooter, maar eerder als een avontuurlijke motorfiets. Sommigen zullen misschien zelfs de link leggen met de Husqvarna Norden 901 als ze goed door hun oogharen kijken. Toch vinden wij het design verfrissend anders, aangezien de meeste avontuurlijke scooters op de Honda X-ADV proberen te lijken.

Dat geldt in ieder geval niet voor de Kymco CV-R5. Toch verbergt hij niet dat het een scooter is. Kijk maar eens naar de grote treeplanken en de inkeping tussen het zadel en de tank. Het brede stuur, de steil omhoog priemende uitlaatdemper en de genopte banden geven hem ontegenzeggelijk een offroad-tintje. Kymco maakt gebruik van een nieuw motorblok met naar zeggen een cilinderinhoud van 427 cc en een maximumkoppel van 40,2 Nm bij 5.000 tpm. Het is nog niet duidelijk of dit een doorontwikkeling is van de al bekende 400cc-eencilinder of een kleine tweecilinder in lijn.

Enkele belangrijke uitrustingsdetails zijn al duidelijk: ABS is vanzelfsprekend standaard voor deze cilinderinhoud, net als volledige led-verlichting. Tractiecontrole en cruisecontrol zijn aan boord en een TFT-kleurenscherm zit er ook op.

Een upside-downvork veert de voorzijde af, terwijl een dubbelzijdige swingarm met PTM-systeem wordt gebruikt aan de achterkant. PTM staat voor ‘Pivoting Torque Management’. Het systeem is ontworpen om de koppelkrachten te egaliseren en zo te zorgen voor meer stabiliteit. Aan de voorkant wordt geremd met een dubbele schijfrem, aan de achterkant met een enkele schijfrem.

Wij zijn ervan overtuigd dat de Kymco CV-R5 zijn Europese première zal beleven op de EICMA 2024 in Milaan – mogelijk niet meer als prototype, maar als productieversie.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Kofferset voor R1300GS

Kofferset voor R1300GS

14 september, 2024

Een reisbeest pur sang als de BMW R1300GS kan eigenlijk niet zonder kofferset. Vond klaarblijkelijk ook Wunderlich, ...
Toppak van Touratech

Toppak van Touratech

13 september, 2024

De naam Compañero is al sinds jaar en dag bekend in het Touratech-gamma, met deze Rambler Pro-uitvoering voegt de ...
Eerste test: Segway E300SE

Eerste test: Segway E300SE

12 september, 2024

Segway kennen we als merk sinds 2001 van de opmerkelijke zelf-balancerende tweewieler HT. De laatste jaren timmert ...

Overig nieuws