Interview Henk Salomons
Na de economische crisis van 2008, met sterk dalende verkoopcijfers, zaten de motorverkopen de afgelopen jaren weer flink in een lift. Alle seinen voor dit jaar stonden op groen voor een absoluut topjaar, en toen kwam corona en stonden alle importeurs ineens voor een enorme uitdaging. In een serie interviews geven zij nu hun visie over de toekomst, waar liggen de mogelijkheden, wat zijn de valkuilen?
Henk Salomons van Kawasaki Benelux en Oostenrijk bijt het spits af. De door de wol geverfde Salomons, die dankzij zijn op zijn zachtst gezegd nogal directe aanpak de bijnaam ‘Henk de Tank’ vergaarde, heeft zijn sporen in de motorbranche inmiddels ruimschoots verdiend. Na een studie bedrijfskunde maakt hij in de jaren 90 zijn entree in de motorwereld op de Sales & Marketing-afdeling van Yamaha Nederland. Onder Salomons werd Yamaha marktleider in Nederland, een kunstje dat hij daarna herhaalde met Suzuki. In 2013 voegt hij met Kawasaki een derde Japans motormerk aan zijn curriculum vitae toe en onder zijn leiding verdrievoudigen de verkoopcijfers van ‘de groenen’.
Gerespecteerd, geroemd én gevreesd. Bovenal iemand die klaarblijkelijk telkens weer de juiste snaar weet te raken in motorland. Hoe ziet hij de toekomst van de motorbranche in algemene zin, en die van Kawasaki in het bijzonder, voor zich? Je leest het allemaal in MotoPlus 21/2020 (30 oktober in de winkel). Liever een abonnement? Klik dan hier.