Nieuws

Honda stopt productie bromfietsen Japanse markt

Vanwege strengere emissienormen zal Honda vanaf mei 2025 geen bromfietsen met een cilinderinhoud van 50cc meer produceren voor de Japanse markt.

In 2025 gaat Japan zijn emissienormen aanscherpen, wat vooral gevolgen zal hebben voor gemotoriseerde tweewielers met een cilinderinhoud tot 50cc. Concreet zou Honda de aandrijflijn van zijn 50cc-motoren volledig moeten herzien en een katalysator moeten gaan gebruiken. Een kostbare maatregel die voor de fabrikant niet de moeite waard lijkt.

Honda domineert momenteel nog steeds de bromfietsmarkt in Japan met een marktaandeel van 80 procent. Dit betekent echter niet dat het over het algemeen een grote of zelfs winstgevende markt is. Integendeel: de marges in deze klasse zijn kleiner dan voor duurdere voertuigen.

Bovendien is er veel elektrische concurrentie in dit segment, waardoor de klassieke bromfiets en -scooter de afgelopen jaren aan populariteit heeft verloren. Voor kleine elektrische motorfietsen geldt dezelfde lage rijbewijsdrempel als voor de ‘bromfietsen van vijftig’: een autorijbewijs is voldoende.

Volgens een rapport gepubliceerd door Nikkei Asia is de markt gekrompen van bijna 2,8 miljoen voertuigen in 1982 tot iets meer dan 90.000 in 2023. Dit is natuurlijk niet alleen te wijten aan de elektrische concurrentie, maar ook aan de toegenomen welvaart en comforteisen, waardoor klanten kiezen voor grotere tweewielers – of een auto.

In Japan betekent deze strategie het einde voor bijvoorbeeld de iconische Super Cub met 50cc. Maar ook voor veel andere modellen, zoals de Super Cub 50 Pro, Cross Cub 50, Giorno 50, Tact, Dunk, Benly en CRF 50 F.

Honda wil tegen 2025 meer dan 10 elektrisch aangedreven tweewielers op de markt brengen en tegen 2030 in totaal 30 – scooters en motorfietsen, waaronder cultconcepten als de Dax e en Cub e. Zelfs een Hornet e zou kunnen volgen.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws