Honda komt snel met elektronische koppeling
Nadat Honda al eerder met DCT op de proppen kwam, kondigt het nu de E-Clutch aan. De elektronisch ondersteunde koppeling laat zich naar verluidt zonder al te ingrijpende wijzigingen in een motorblok inbouwen.
Honda noemt de E-Clutch ‘s werelds eerste automatische koppelingssysteem voor versnellingsbakken van motorfietsen met meerdere versnellingen. Of het daarbij gemakshalve vergeet dat er al automatische koppelingen van bijvoorbeeld Rekluse bestaan is onduidelijk. Dat geldt ook voor de werking. Een Rekluse-koppeling werkt met centrifugaalgewichten, hoe de E-Clutch exact werkt is nog even onduidelijk (dit filmpje laat ook weinig zien).
De E-Clutch is een hulpmiddel dat de koppeling elektronisch bedient op momenten dat de aandrijfkrachten daarom vragen. Die momenten zijn volgens Honda erg logisch: wegrijden, schakelen en stilstand. Het systeem laat het starten en schakelen volgens de makers soepeler verlopen dan met een handmatige, door de rijder bediende koppeling.
De rijder kan overigens altijd de koppeling vertrouwd handmatig gebruiken. Dat maakt het systeem toegankelijk voor vele verschillende rijders ongeacht hun ervaringsniveau of vaardigheden. Het lichtgewicht, compacte systeem kan volgens Honda ook met slechts minimale aanpassingen worden gemonteerd op reeds bestaande motorconfiguraties. De motorfietsfabrikant wil de E-Clutch daarom integreren in wat ze noemen hun ‘fun’ motoren. Daarmee doelt het mogelijk op lichte modellen en lichte offroad-motoren.