Nieuws

Honda-kloon van Cyclone

Zongshen dochteronderneming Cyclone heeft met de RC680 haar eerste supersportfiets gepresenteerd. Eerder deze maand verscheen het model als de Cyclone RC700 op de Chinese markt. Het motorblok is gebaseerd op de 650cc-viercilinder van Honda.

Er komt geen einde aan de drang van Chinese fabrikanten om de aandacht te trekken op de binnenlandse markt met veel vermogen en een extravagant design. De nieuwste poging komt van Cyclone met de RC700,  een viercilinder met een enkelzijdige swingarm.

Het motorblok van de Cyclone is overduidelijk gebaseerd op dan van de Honda CB650R en de CBR650R, 648cc, 95 pk en 63 Nm koppel. In de Cyclone RC700 heeft Zongshen waarschijnlijk de slag vergroot van 46 naar 47,8 millimeter door middel van een nieuwe krukas, wat resulteert in 674cc cilinderinhoud met een boring van 67 millimeter. Prestaties: onbekend. Het is onwaarschijnlijk dat het minder is dan het Honda-model, want 100 pk lijkt tegenwoordig de ondergrens in China.

De enkelzijdige swingarm van de RC700 en de korte uitlaatdemper naast het achterwiel vallen hoe dan ook op. Cyclone presenteerde op een dealershow trouwens ook een variant met een dubbelzijdige aluminium swingarm. Niet ongebruikelijk, want Chinese fabrikanten bieden vaak twee varianten aan. Als modelupgrade of als extra keuze.

Als je een foto van de Honda CBR650R over de Cylone legt, zul je zien dat niet alleen het motorblok is gekopieerd, zelfs het frame zou een Honda onderdeelnummer kunnen hebben. De vering bestaat uit een ogenschijnlijk naamloze achterschokdemper en een upside-down-voorvork met monobloc remklauwen aan de voorkant. En als je de Honda CBR650R als blauwdruk neemt, moet je ook het gewicht van de Honda als richtlijn nemen, en de 208 kilo met een volle tank zijn nogal zwaar voor een middenklasse sportmotor. In China zelf wordt dit waarschijnlijk beschouwd als lichtgewicht constructie.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws